شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار پکن به چینی‌ها برای سفرهای توریستی و تحصیلی به آمریکا

چین به شهروندان خود در زمینه «خطرات و پیامدهای» سفر به آمریکا یا تحصیل و تحقیق در این کشور هشدار داده است.

وزارت آموزش چین به دانشجویان و دانشگاهیان این کشور توصیه کرد که برای تحصیلات عالی یا پژوهش‌های دانشگاهی به آمریکا نروند.

در شرایطی که جنگ تجاری میان آمریکا و چین افزایش یافته، این اقدام چین به عنوان نوعی ضربه به صنعت توریسم آمریکا ارزیابی شده است.

در هشدار وزارت آموزش چین آمده که درخواست برخی از دانشجویان چینی که قصد داشتند برای تحصیل به آمریکا بروند رد شده یا مدت اعتبار ویزای دانشجویانی که مشغول تحصیل در آمریکا هستند، کاهش یافته است.

مسئول همکاری‌های بین‌المللی وزارت آموزش چین در یک کنفرانس خبری گفت که شرایط همکاری و تبادل دوجانبه در حوزه آموزش پیچیده شده است.

به گفته این مقام چینی، تبادل و همکاری میان چین و آمریکا از سوی کنگره آمریکا و همچنین دولت این کشور «سیاسی» شده است.

او به آمارهای دولت چین در زمینه محدودیت اعمال شده برای صدور ویزا به دانشجویان چینی از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت که از میان۱۰۳۱۳دانشجویی که بورس دولت چین برای تحصیل در آمریکا را در سال۲۰۱۸دریافت کرده‌اند، ۳/۲ درصد سفر خود را به دلیل مشکلات ویزا لغو کردند. این در حالی است که این تعداد در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ به ۱۳/۵ درصد رسیده است.

به نوشته رسانه‌های چینی، آمریکا ویزای شهروندان چینی را در سال ۲۰۱۸، در چارچوب مبارزه با جاسوسی دوباره بررسی کرده و به تازگی نیز ویزای ده ساله و چندبار ورود یک گروه کارشناس چینی را که در چارچوب روابط دوجانبه صادر شده بود، لغو کرده است.

نزدیک به ۳۶۳ هزار و۳۰۰ دانشجوی چینی در دانشگاه‌های آمریکا برای سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ ثبت نام کردند که این تعداد ۳۳/۲ درصد دانشجویان خارجی آمریکا را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر دانشجویان و دانشگاهیان، چین به شهروندان عادی خود نیز برای سفر به آمریکا هشدار داده است.

وزارت امورخارجه چین این ادعا را مطرح کرده که نیروهای امنیتی آمریکا شیوه‌هایی را برای «کنترل» شهروندان چینی به کار می‌گیرد.

در بیانیه جداگانه‌ای که از سوی وزارت فرهنگ و جهانگردی چین منتشر شد، با اشاره به تیراندازی اخیر و همچنین «دزدی‌های متداول» به شهروندان چینی هشدار داده شده که پیش از سفر به آمریکا، «خطرات» این سفر را کاملا ارزیابی کنند.

با وجود هشدار سه وزارتخانه چینی برای سفر و تحصیل در آمریکا، اما اینگونه هشدارها از سوی دولت چین تازگی ندارد.

سال گذشته نیز وزارت امورخارجه چین و همچنین سفارت چین در واشگتن، در بحبوحه آغاز جنگ تجاری میان آمریکا و چین، نسبت به سفر به آمریکا به شهروندان چینی هشدار داده بودند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More