شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار ۱۵ هزار دانشمند در مورد انقراض نوع بشر

 

دانشمندانی از سراسر جهان در نامه‌ای، نسبت به خطر نابودی زمین و انقراض نوع بشر هشدار داده‌اند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی «ایندپندنت»، ۱۵هزار دانشمند از جمله ده‌ها برنده جایزه نوبل از سراسر جهان ارزیابی‌های خود از تحولات زیست‌محیطی جهانی و خطرات آن برای موجودیت انسان روی کره خاکی را طی نامه‌ای به شدت هشدار‌آمیز اعلام کردند.

در سال ۱۹۹۲ میلادی نیز «اتحادیه دانشمندان نگران» دست به انتشار نامه مشابه‌ای زده و به پیش‌بینی‌هایی مبنی بر افول و اضمحلال محیط زیست در اثر فعالیت‌های بشر دست زده‌بودند، پیش‌بینی‌هایی که در نامه ماه گذشته دانشمندان حتی بدتر نیز ارزیابی شده‌اند.

بر‌اساس این نامه، با توجه به رشد افسار‌گسیخته جمعیت بشر، فعالیت تخریبی بشر روی زمین که به مرگ بخش‌هایی از اقیانوس‌ها انجامیده و تغییرات آب‌و‌هوایی، زمان برای بشر برای توقف یا وارونه کردن روند اضمحلال زندگی روی کره زمین به طرز دهشتناکی محدود است.

 

 فرهنگ مصرف‌گرایی و تولید انبوه زباله مردم جهان

 

این گروه از دانشمندان به رهبری ویلیام ریپل از دانشگاه اورگان آمریکا، در این نامه اعلام کرده‌اند که روند کنونی به انقراض نسل بشر خواهد انجامید.

گازهای گلخانه‌ای، مصرف سوخت‌های فسیلی، برداشت بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، تغییرات آب و هوایی و نیز فرهنگ مصرف‌گرایی و تولید انبوه زباله مردم جهان را با کمبود آب، از بین رفتن منابع و جنگ‌های خانمان‌سوز روبرو خواهد کرد که می‌تواند به از بین رفتن نوع بشر بینجامد.
این دانشمندان کنترل رشد جمعیت بشر، کاهش گازهای گلخانه‌ای، اختراع سوخت جدید بدون آلودگی، کنترل تولید زباله و آلودگی و حفظ اکو‌سیستم‌های زیست‌محیطی از اقدامات فوری برای نجاتنسل بشر و زندگی بر  روی کره زمین می دانند.
ریختن زباله‌های شیمیایی به اقیانوس‌ها منجر به گسترش بخش‌های عاری از زندگی در سطح اقیانوس‌ها شده و تعداد گونه‌های جانوری رو به انقراض در اقیانوس‌ها و جنگل‌ها به طرز غیر‌قابل باوری رو به افزایش است.
امضا‌کنندگان این نامه از تمامی شهروندان جهان خواسته‌اند تا در برابر این وضعیت احساس مسئولیت کنند و با تغییر الگوهای مصرف در زندگی روزانه به بقای بشر کمک کنند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More