شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وال استریت ژورنال: پس از انفجار تاسیسات نطنز، تولید سوخت هسته‌ای ایران کاهش یافته است

وال استریت ژورنال نوشت که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران نشان می‌دهد پس از انفجار ۲۲ فروردین ماه در تاسیسات هسته‌ای نطنز، تولید سوخت هسته‌ای ایران کاهشی چشمگیر داشته است.

به نوشته وال استریت ژورنال، در سه ماهه منتهی به اول خرداد ماه، تولید اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۷۳ کیلوگرم بوده که انفجار تاسیسات هسته‌ای نطنز نیز در همین دوره رخ داد. مقام‌های ایران، اسرائیل را مسئول این انفجار خوانده‌اند، اما مقام‌های اسرائیلی از اظهارنظر رسمی در این مورد خودداری کرده‌اند.

این میزان تقریبا نصف ۵۲۵ کیلوگرم اورانیوم غنی شده‌ای است که ایران در سه ماهه منتهی به اسفند ماه تولید کرده بود.

وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه در انفجار نطنز احتمالا صدها سانتریفیوژ منهدم شده‌اند، گفت: «گزارش دیگر آژانس که در ۲۴ ماه مه، سوم خرداد، منتشر شد نیز نشان می‌دهد، تنها ۲۰ آبشار سانتریفیوژ در نطنز در حال کار است که این میزان در مقایسه با ماه قبل از آن افتی چشمگیر را نشان می‌دهد.»

همچنین در گزارش آژانس آمده که از کل اورانیومی که ایران در سه ماهه منتهی به اول خرداد غنی‌سازی کرده، تنها دو کیلو و ۴۰۰ گرم آن اورانیوم غنی شده با غلظت ۶۰ درصد است و بقیه اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین است. طبق گزارش آژانس، ذخیره اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد ایران هم اکنون ۶۳ کیلوگرم است.

وال استریت ژورنال به نقل از برخی مقام‌های غربی و اسرائیلی نوشت که در مورد کارآمدی سانتریفیوژهای جدیدی که ایران در تاسیسات نطنز جایگزین کرده، تردیدهای فراوانی وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارش تازه خود اعلام کرد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر میزان مجاز در برجام افزایش یافته و میزان اورانیوم غنی‌شده بیست درصد و شصت درصد ایران نیز به ترتیب به بیش از ۶۲ و ۲/۴ کیلوگرم رسیده است.

همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی هسته‌ای گفت که ایران با گذشت ماه‌ها هنوز توضیحات کافی و لازم را درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم طبیعی در سه سایتی که آژانس در آن‌ها بازرسی‌های تکمیلی را انجام داده، ارائه نکرده است.

میزان مجاز اورانیوم غنی‌شده‌ای که ایران بنابر برجام می‌تواند در اختیار داشته باشد ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با سطح حداکثری غنی سازی ۳/۶۷  درصد است.

این درحالی است که ایران هم‌اکنون در حال انجام غنی‌سازی در سه سطح ۴/۷ درصد، ۲۰ درصد و ۶۰ درصد است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه یازدهم خرداد ماه تخمین زد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به سه هزار و ۲۴۱ کیلوگرم اورانیوم رسیده است که ۱۶ برابر میزان مجاز است.

علاوه بر این، آژانس تاکید کرد که به دلیل عدم دسترسی به داده‌های نظارتی خود در تاسیسات هسته‌ای ایران نمی‌تواند میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده این کشور را به طور دقیق تعیین کند.

آژانس افزود که از هنگامی که ایران اجرای پروتکل الحاقی را در پنجم اسفند ماه ۹۹ متوقف کرد تاکنون به داده‌های ضروری برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دسترسی ندارد.

در گزارش آژانس از جمله تاکید شده که دسترسی این نهاد نظارتی بین‌المللی به اطلاعات و داده‌های نظارتی در تاسیسات غنی‌سازی و دستگاه‌های مهر و موم الکترونیکی خود و همچنین اطلاعات ثبت شده در دستگاه‌های اندازه‌گیری که در ایران نصب شده، قطع شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More