شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌های عربی و جهانی درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل

 

پس از اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترامپ، به جز دولت اسرائیل، شمار زیادی از کشورهای عربی، اروپایی و اسلامی و نیز سازمان ملل، مخالفت  خود را با تصمیم رئیس جمهور آمریکا، اعلام کردند.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمریکا، در سخنرانی امشب خود در کاخ سفید، شهر بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و وزارت خارجه کشورش را به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس ملزم کرد.
محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین در اولین واکنش اظهار داشت که تصمیم ترامپ، گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه را تضعیف می‌کند.
به گزارش تلویزیون اسکای‌نیوز عربی، عباس افزود که اظهارات ترامپ به معنی عقب‌نشینی واشنگتن از میانجیگری گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است.
عباس گفت که تصمیم ترامپ واقعیت قدس را تغییر نخواهد داد و بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین خواهد ماند.
وی اظهار داشت که با رهبران دیگر کشورهای عربی در تماس است تا  به همراه دولت‌های عربی، اقدامات لازم را در برابر تصمیم ترامپ اتخاذ کند.

صائب عریقات، رئیس هیأت فلسطینی مذاکره‌کننده با اسرائیل و عضو سازمان آزادیبخش فلسطین، درباره تصمیم ترامپ در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را "بسیار خطرناک" توصیف کرد و گفت که اظهارات ترامپ طرح تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر را ویران و ایالات متحده آمریکا را منزوی خواهد کرد.
از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل استقبال کرد و آن را "تاریخی" خواند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نتانیاهو اظهارات رئیس جمهور آمریکا را "شجاع و عادلانه" توصیف کرد.  
نخست وزیر اسرئیل در عین حال گفت که دولتش هیچ گونه تغییری را در اوضاع کنونی قدس بویژه در اماکن مقدس، انجام نخواهد داد.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که هیچ جایگزینی برای راه‌حل دو دولت وجود ندارد و سرنوشت نهایی قدس باید از طریق گفتگوهای مستقیم مشخص کرد.
گوترش افزود: "من به شکل مستقیم گفته‌ام که با هر تصمیم یک‌جانبه که احتمال صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را تهدید کند، مخالفم. در این لحظه نگران‌کننده می‌خواهم بگویم که هیچ جایگزینی برای راه‌حل دو دولت وجود ندارد و من همه تلاشم را خواهم کرد که رهبران اسرائیل و فلسطین را به مذاکرات برگردانم."
دانشگاه الازهر مصر نیز اقدام ترامپ را محکوم کرد و به برگزاری یک کنفرانس جهانی فراخواند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش در مورد وضعیت شهر قدس و تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود از شهر تل‌آویو به شهر قدس گفت‌وگو و رایزنی کردند.
خبرگزاری فارس‌نیوز به نقل از شبکه المیادین گزارش داد که، هر دو طرف در این تماس از کشورهای اسلامی و همه کشورهای حامی صلح و خواستند علیه این تصمیم آمریکا متحد شوند.
از میان کشورهای اروپایی، فرانسه زودتر از همه به تصمیم ترامپ واکنش نشان داد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تصمیم ترامپ را "اسفناک" خواند و تأکید کرد که پاریس از این تصمیم حمایت نمی‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More