شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش رییس بانک مرکزی ایران به رد سخنانش از سوی لوکزامبورگ؛ با یک میلیارد آسمان به زمین نمی‌آید

درحالی که نشریه واشنگتن فری بیکن به نقل از مقامات آگاه در وزارت خارجه آمریکا گزارش داد  که به دولت دونالد ترامپ تضمین داده شده که ۱/۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ به جمهوری اسلامی داده نخواهد شد، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ضمن عقب‌نشینی از سخنان قبلی خود و روحانی درباره آزاد شدن این مبلغ، گفت: ما از این پول‌ها زیاد داریم و با یک میلیارد آسمان به زمین نمی‌آید.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، با عقب نشینی از سخنان قبلی خود درباره رفع توقیف از  ۱/۶ میلیارد دلار از اموال ایران در لوکزامبورگ، گفت که آمریکایی‌ها دو حکم روی این مبلغ گذاشته بودند یکی برای توقیف و یکی برای ارسال آن برای پرداخت به عنوان غرامت، اما ما این احکام را لغو کردیم، هرچند مقام‌های لوکزامبورگ اعلام کردند که دادگاه عالی باید در این باره نظر بدهد.

همتی همچنین گفت:«تازه بعد از اعلام نظر دادگاه عالی لوکزامبورگ، ما باید فشارهایی وارد کنیم برای انتقال این پول.» او گفت که «آمریکایی‌ها دارند با ما بازی می‌کنند درحالی که با یک میلیارد دلار آسمان به زمین نمی‌آید و ما از پول‌ها زیاد داریم که بعضی‌هایش آزاد است، بعضی‌ها مسدود است و بعضی‌ها را داریم کار می‌کنیم برای انتقالش.» به گفته همتی این مبلغ از دی ماه سال ۱۳۹۴ تاکنون در لوکزامبورگ توقیف شده است.

حسن روحانی روز یک‌شنبه از آزادی این پول خبر داده و گفته بود: «آمریکایی‌ها آمده بودند یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار  ما را در لوکزامبورگ توقیف کرده بودند، چند روز پیش موفق شدیم این پول را از دست آمریکایی‌ها آزاد کنیم.»

آمریکا قصد داشت ۱/۶ میلیارد دلار از اموال ایران را به عنوان غرامت به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر بدهد، اما دادگاه لوکزامبورگ با این درخواست آمریکا مخالفت کرد و اعلام کرد دولت آمریکا اختیار دریافت پول را از طرف خانواده قربانیان ندارد. این دادگاه در عین حال گفت این حکم قطعی نیست و قابل تجدید نظر است.

روز یک‌شنبه حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، گفته بود ایران در یک دعوای حقوقی با آمریکا بر سر اموال بلوکه شده تهران در لوکزامبورگ پیروز شده است و ادعا کرده بود دادگاه این پول را به ایران بازگردانده است.

این در حالی است که یکی از مقامات بلندپایه آگاه در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: «بر خلاف تبلیغات رژیم، این پول‌ها به ایران ارسال نشده‌اند. در روز ۱۵ فروردین، معاون رییس دادگاه منطقه سه لوکزامبورگ حکمی را مبنی بر ممنوعیت انتقال این پول صادر کرد. ایالات متحده از کلیه راه‌های ممکن استفاده خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند پول‌هایی که در لوکزامبورگ است آزاد نخواهد شد.»

این پول در حال حاضر در اختیار شرکت مالی کلیراستریم در لوکزامبورگ قرار دارد. دادگاه لوکزامبورگ در حکمی دیگر انتقال پول از این حساب را ممنوع کرد واعلام کرد در صورتی‌که کلیراستریم یا هر موسسه دیگری این پول را جابه‌جا کند باید روزانه یک میلیون یورو جریمه بدهد.

در سال ۲۰۱۲، دادگاهی در نیویورک در حکمی از ایران خواسته بود هفت میلیارد دلار به عنوان غرامت حادثه ۱۱ سپتامبر بپردازد. به گفته این دادگاه، ایران با اجازه دادن به ترروریست‌های القاعده برای عبور از خاک این کشور به آنها در حادثه ۱۱ سپتامبر کمک کرده بود.

ایران این اتهام را رد کرده و از پرداخت غرامت خودداری کرده بود. همین امر باعث شد مقامات آمریکایی به دنبال بلوکه کردن اموال ایران از مجاری ممکن باشند.  مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند دولت ترامپ از نزدیک بر این حساب نظارت خواهد کرد تا پولی از آن جابه‌جا نشود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More