شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا: اقدام ایران گامی بلند در مسیری غلط است

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به کاهش مجدد تعهدات ایران در سند برجام، تصمیم ایران را «گامی بلند در مسیری غلط» توصیف کرد و تاکید کرده است که این کشور از تلاش‌ها و اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران پشتیبانی می‌کند و در انتظار گزارش آژانس نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران می‌ماند.

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران، روز سه‌شنبه چهاردهم آبان‌ماه اعلام کرد که گازدهی به سانتریفیوژ‌ها در مرکز هسته‌ای فردو آغاز می‌شود.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز روز سه‌شنبه گفت: «پس از اعلام رییس جمهور و‌ دستور وی به سازمان انرژی اتمی، برای آغاز گازدهی در تاسیسات هسته‌ای فردو، این موضوع در نامه‌ای به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.»

بنابر گزارش‌های رسمی، ایران از روز چهارشنبه گازدهی یو.اف۶ (UF6) را در تاسیسات فردو آغاز می‌کند. مقام‌های جمهوری اسلامی از بازرسان آژانس خواسته‌اند تا در زمان مقرر در مرکز اتمی فردو حضور یابند.

علاوه بر آمریکا، بریتانیا و فرانسه نیز از اقدام ایران برای کاهش مجدد تعهداتش در سند برجام ابراز نگرانی کرده‌اند. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در واکنش به این اقدام گفت: «اقدام اخیر ایران مغایر با توافق هسته‌ای است و یک تهدیدی علیه امنیت ملی ما است.»

علاوه بر موضع‌گیری رسمی دولت آمریکا، چهره‌های سیاسی مختلف در آمریکا هم نسبت به تصمیم روز سه‌شنبه ایران واکنش نشان دادند. لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «اگر این ادعا صحت داشته باشد که ایران سانتریفیوژهایی را توسعه داده است که می‌توانند غنی‌سازی اورانیوم را ۵۰ برابر سریع‌تر از نمونه‌های کنونی انجام دهند، جامعه بین‌المللی باید یک‌صدا و با قدرت با ایران برخورد کند.»

برنی سندرز، سناتور دموکرات‌ و یکی از نامزدهای این حزب برای انتخابات سال آینده آمریکا، نیز اقدام ایران را «گامی نگران کننده» توصیف کرد.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که این کشور کماکان به سیاست فشار بر ایران،به‌منظور متوقف کردن رفتار بی‌ثبات کننده‌اش ادامه خواهد داد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم روز شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، بر لزوم مقابله با رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران تاکید کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More