شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دفاع آمریکا: ترکیه مسئول جنایت جنگی نیروهای مورد حمایتش است

 

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گزارش‌های مربوط به «جنایت جنگی» نیروهای وابسته به ترکیه در شمال سوریه را تایید کرد.

وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه سی‌ام مهرماه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت:«گزارش‌های مربوط به جنایت جنگی نیروهای مورد حمایت ترکیه در سوریه صحت دارد و آنکارا باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد.»

 اسپر گفت که شخصا گزارش‌های مربوطه را دید است و از نظر او «وحشتناک» هستند. به گفته اسپر، آمریکا در حال بررسی این موارد است.

در نهم اکتبر، ارتش ترکیه عملیات نظامی خود را در شمال سوریه علیه نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» و «نیروهای سوریه دموکراتیک» آغاز کرد. نیروهای موسوم به «ارتش ملی سوریه»، که از سوی دولت ترکیه تجهیز نظامی و تامین مالی شده‌اند، در عملیات نظامی اخیر ارتش ترکیه مشارکت داشته‌اند. این نیروها در حال حاضر متهم به انجام جرایمی نظیر اعدام اسرای جنگی  هستند که می‌‌تواند مصداق «جنایت جنگی» قلمداد شود.

 

اعدام هورین خلف، سیاستمدار فمنیست کرد  و دبیرکل حزب سوریه، از این جمله است. خانم خلف، در نخستین روزهای آغاز عملیات نظامی ترکیه به هنگام بازگشت از یک نشست در حوالی قامشلی، در شمال سوریه، به همراه دستیار خود به ضرب گلوله کشته شد.

بنابر گزارش‌ها، خلف ۳۵ ساله از سوی نیروهای وابسته به ترکیه از خودرو خود بیرون کشیده شد و سپس همراه با دستیارش به رگبار گلوله بسته شد.

 به گفته وزیر دفاع آمریکا، تمامی این موارد باید پیگیری شوند و در بسیاری از موارد دولت ترکیه باید پاسخ‌گو باشد. «چرا که ما نمی‌توانیم اجازه چنین کارهایی را بدهیم.»

سازمان عفو بین‌اللمل نیز در آخرین گزارش خود، نیروهای مورد حمایت ترکیه را به قتل و انجام حملات غیرقانونی، از جمله حمله به مراکز غیرنظامی، نظیر مدارس و فروشگاه‌ها متهم کرده است. حملاتی که به گفته مقام‌های عفو بین‌الملل و سایر نهادهای حقوق بشری، به کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان منجر شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More