شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پادشاه عربستان با رانندگی زنان در کشورش موافقت کرد

 

ملک سلمان پادشاه عربستان، شامگاه روز سه‌شنبه چهارم مهرماه، طی فرمانی، مجوز رانندگی در کشورش را برای زنان صادر کرد. بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، «ممنوعیت» رانندگی در این کشور برای زنان را یکی از موارد «تبعیض» می‌دانستند.  

رویترز، به نقل از خبرگزاری رسمی سعودی «واس» در گزارشی آورده است که «پادشاه عربستان دستور داد کمیسیونی عالی از چند وزارت برای بررسی اقدام‌های لازم جهت اجرای این فرمان تشکیل شود».

این کمیسیون که از وزارت کشور، دارایی، کار و توسعه اجتماع تشکیل می‌شود ، ظرف ۳۰ روز توصیه‌های خود را ارائه خواهد داد تا فرمان ملک سلمان درباره رانندگی زنان در عربستان، از ژوئن ۲۰۱۸، اجرا شود.  

پادشاه عربستان در عین حال خواستار پایبندی به «احکام شرعی و قوانین کشور» در هنگام اجرای این فرمان شده است.

ساعاتی پس از اعلام این فرمان، شاهزاده خالد بن‌سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن، فرمان ملک سلمان را «روزی تاریخی و بزرگ در پادشاهی سعودی» توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت:« رهبری ما بر این باور است که اکنون زمان مناسب برای چنین تغییری است چرا که در عربستان، اکنون جامعه‌ای جوان و پویا وجود دارد».

رویترز در گزارش خود آورده که عربستان با وجود بهبودی اوضاع زنان در سال‌های اخیر، اما به دلیل ممنوعیت رانندگی زنان، این کشور با انتقادهای شدیدی روبرور بوده است.

کاخ سفید از اقدام پادشاه سعودی، استقبال کرده و در بیانیه‌ای گفته که آمریکا از چشم‌انداز ۲۰۳۰ اقتصادی و اجتماعی عربستان که سال گذشته اعلام شد، حمایت خواهد کرد.

منال شریف، فعال حقوق بشری سعودی که در سال ۲۰۱۱، به دلیل رانندگی در کشورش بازداشت شده بود، پس از فرمان ملک سلمان، در صفحه توییتر خود نوشته است:« امروز آخرین کشور جهان، مجوز رانندگی برای زنان را صادر کرد.. بالاخره موفق شدیم».

لطیفه الشعلان عضو شورای سعودی در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه گفت:« چیزهای زیادی از جمله در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی، تغییر خواهد کرد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More