شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: بیش از شصت کشور در نشست ورشو حضور دارند

وزیران خارجه آمریکا و لهستان، یک روز پیش از آغاز رسمی نشست «‌صلح و امنیت خاورمیانه»، در نشست خبری مشترکی در ورشو به بیان مواضع خود پرداختند. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری گفت که «بیش از ۶۰ کشور در نشست ورشو حضور دارند».

نشست ورشو قرار است  در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن در پایتخت لهستان برگزار شود.

مقام‌های آمریکایی پیش‌تر گفته بودند فعالیت‌های اتمی، موشکی و منطقه‌ای ایران در صدر موضوع‌های نشست ورشو خواهد بود، با این حال، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه، اشاره مشخصی به ایران نکرد. 

او با اشاره به سابقه روابط واشنگتن و ورشو، به قیام لهستان علیه کمونیسم اشاره کرد و گفت:«لهستان برای آزادی و دموکراسی جنگید و من به لهستان می‌گویم که در این مسیر بمانید.»

پمپئو با بیان این‌‌که  اقتصاد لهستان ۲۷ سال متمادی رشد مثبت داشته است، ابراز امیدواری کرد که روزی لهستان وارد برنامه معافیت روادیدی آمریکا شود.

یاتسِک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان، نیز در این نشست، با اشاره به سیاست‌های مشترک ایالات متحده و اروپا در رابطه با خاورمیانه، گفت: «اقدام‌ها برای صلح در خاورمیانه تاکنون ناکام مانده‌ است. ما باید از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک هم با این قضایا برخورد کنیم.»

 وزیر خارجه لهستان تاکید کرد:  «انتظار داریم به ایده‌های اولیه درباره روند صلح خاورمیانه برسیم. همچنین بر کارگروه‌هایی تمرکز می‌کنیم که بعد از این نشست تشکیل خواهد شد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از زمان اعلام خبر برگزاری نشست ورشو، نارضایتی خود از برگزاری این نشست را بارها نشان داده‌اند. 

محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه، نشست ورشو را «بی‌ارزش» توصیف کرد و گفت: «این نشست تاثیری در کارها و قدرت ایران نخواهد داشت.»

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه گفته بود  اهداف و حرکت اولیه آمریکایی‌ها برای نشست ورشو به نتیجه نرسیده است. 

ظریف تاکید کرده بود که ایران برای شرکت در نشست ورشو دعوت نشده است. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More