شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیروزی یک نامزد دموکرات در انتخابات جورجیا؛ ادامه رقابت برای دومین کرسی تعیین‌کننده

با ادامه شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای سنا در ایالت جورجیای آمریکا،‌ رافائل وارنوک، نامزد حزب دموکرات، موفق شد کلی لوفلر، رقیب‌ جمهوری‌خواهش،‌ را برای دستیابی به یکی از دو کرسی شکست دهد.

وارنوک نخستین سیاه‌پوستی است که از ایالت جورجیا به سنا راه یافته است.

شمارش آرای این انتخابات روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که نتایج تک‌کرسی باقی‌مانده می‌تواند ترکیب کلی سنا را میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تغییر دهد.

برای کرسی دیگر این ایالت نیز تا آنجا که خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده جان اوسوف،‌ نامزد دموکرات، به صورت شانه‌به‌شانه و با اختلاف دو صدم درصد از دیوید پردوی جمهوری‌خواه پیش است.

با این حال آسوشیتدپرس اعلام کرده هنوز برای اعلام نتایج نهایی زود است؛ تا لحظه انتشار این خبر ۹۸ درصد آرای این انتخابات شمارش شده است.

پیروزی دموکرات‌ها در هر دو کرسی و ۵۰-۵۰ شدن ترکیب نهایی این مجلس با توجه به جایگاه کامالا هریس،‌ معاون رییس‌جمهور منتخب آمریکا،‌ می‌تواند برای او به عنوان رییس نقش تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری و رای‌گیری‌ها ایجاد کند و دموکرات‌ها کنترل سنا را دست می‌گیرند.

اما اگر جمهوری‌خواهان موفق به شکست دادن رقیب خود در کرسی دوم شوند، اکثریت این حزب با ۵۱ کرسی برابر ۴۹ کرسی دموکرات‌ها در مجلس سنا حفظ خواهد شد.

براساس قانون هر کدام از نامزدها می‌توانند در صورت فاصله نهایی کمتر از نیم درصد درخواست بازشماری آرا دهند.

در صورتی که دموکرات‌ها در این مجلس بتوانند سهم خود را تقویت و تثبیت کنند، علاوه بر ریاست‌جمهوری و کنگره در سنا نیز دارای قدرت رای خواهند بود.

چشم دو حزب در حالی اکنون به این کرسی باقی‌مانده است که هم‌زمان و در سوی دیگر رقابت دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهور جمهوری‌خواه فعلی، همچنان اظهاراتش درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکرار می‌کند. 

او در آخرین توییترش ابراز امیدواری کرده مایک پنس،‌ معاونش که وظیفه مدیریت و اعلام نتیجه شمارش آرای الکترال را روز ششم ژانویه بر عهده دارد،‌ در حمایت از او وارد عمل شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More