شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاخ سفید بار دیگر بر حل فوری و مسالمت‌آمیز بن‌بست بلخ تاکید کرد

 

کاخ سفید، از دولتمردان افغانستان خواست که اختلافات سیاسی خود بر سر تعیین استاندار جدید برای استان شمالی بلخ را، از راه مسالمت آمیز و در زمانی کوتاه حل و فصل کنند.

اشرف غنی،‌ رییس جمهوری افغانستان، یک ماه و نیم پیش، عطا محمد نور،‌ استاندار نیرومند بلخ را برکنار کرد، اما آقای نور از این دستور سرپیچی کرد و از مقام خود کناره گیری نکرد.

از آن زمان تاکنون دو طرف علیه یکدیگر به سخنان تند رو آورده‌اند.  

در بیانیه‌ای که دولت آمریکا روز پنج‌شنبه ۵ بهمن‌ماه منتشر کرد، آمده است:‌«کاخ سفید منازعه جاری بر سر استانداری بلخ در افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند. ایالات‌متحده از تمام طرف‌ها می‌خواهد، منازعه بر سر انتقال قدرت به استاندار جدید را هرچه سریع‌تر و به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند. بن‌بست جاری تنها به سود تروریست‌ها و دشمنان افغانستان است.

عطا محمد‌نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان که در تشکیل دولت وحدت ملی نقش داشته است، می‌گوید اشرف غنی رییس جمهور منتخب نیست و بر اساس یک سازش سیاسی روی کار آمده و عزل‌و‌نصب باید در چارچوب یک توافق سیاسی صورت گیرد.

آقای نور تا کنون به مهندس داوود،‌ استاندار جدید بلخ اجازه نداده است که به دفتر کارش در شهر مزارشریف وارد شود و ده‌ها گردهمایی اعتراضی نسبت به این تصمیم دولت مرکزی برگزار کرده است.

کاخ‌سفید در بخش دیگری از اعلامیه خود می‌گوید ما بر این باوریم که این کشمکش به گونه‌ای حل شود که بتواند در میان مردم افغانستان این اعتماد را ایجاد کند که انتصاب استاندار جدید به بهبودی امنیت و ظرفیت دولت وحدت ملی در انجام وظایفش برای مردم خواهد انجامید. هیچ جایی برای خشونت جهت حل این مسأله و حزبی که با مهمتر دانستن منافع خود نسبت به افغانستان بخواهد آن را به تعویق اندازد وجود ندارد.

کاخ سفید می‌گوید که این جنجال مسأله داخلی افغان‌ها است و باید در چارچوب قانون‌اساسی و مطابق حاکمیت قانون و بر اساس اصل برابری افراد در مقابل قانون حل شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More