شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کانادا روز سرنگونی هواپیمای اوکراینی را روز یادبود فجایع هوایی نام‌گذاری کرد: دادگاه انتاریو شکایت خانواده کشته‌شدگان را پذیرفت

دادگاه عالی استان انتاریوی کانادا در حکم اولیه‌ خود، شکایت جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی را مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی به موجب قانون ضد تروریسم کانادا با سرنگون کردن این هواپیمای مسافربری مرتکب اقدام تروریستی شده» پذیرفت. همزمان جاستین ترودو اعلام کرد که کانادا روز کشته شدن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما را به عنوان «روز ملی یادبود قربانیان فجایع هوایی» نام‌گذاری می‌کند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعلام کرد در سالگرد انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن، دولت این کشور از این پس روز هشتم ژانویه را به عنوان روز ملی یادبود قربانیان فجایع هوایی نام‌گذاری خواهد کرد.

ترودو همچنین در نامه‌ای به خانواده قربانیان انهدام هواپیمای اوکراینی گفت: «دولت به احترام جان‌باختگان در فجایع هوایی یک بنای یادبود را با مشورت بازماندگان آنها خواهد ساخت.»

ترودو در نامه خود به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی با اشاره به «ارتباط قوی» بسیاری از مسافران این پرواز با موسسات آموزشی کانادا، از راه‌اندازی بورسیه‌های تحصیلی به یاد قربانیان این فاجعه خبر داد و تاکید کرد برای چگونگی ارائه این بورسیه‌ها با خانواده‌های قربانیان مشورت خواهد شد.

ترودو در نامه خود افزود: «دولت در این زمان سخت در کنار شما خواهد ماند. ما نیز همانند همه مردم کانادا مصمم هستیم شما را به پاسخ‌هایی که شایسته‌ آن هستید برسانیم و  پاسخگویی و عدالت را محقق کنیم.»

از سوی دیگر، دادگاه عالی استان انتاریوی کانادا در حکم اولیه‌ خود، شکایت جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی را مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی به موجب قانون ضد تروریسم کانادا با سرنگون کردن این هواپیمای مسافربری مرتکب اقدام تروریستی شده» را پذیرفت. 

طبق حکم اولیه دادگاه انتاریو با توجه به اینکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و سایر مقامات حکومتی ایران که در این شکایت از آنها نام برده شده در موعد مقرر این دادگاه به دفاع از خود نپرداخته‌اند، این عدم دفاع به منزله پذیرش کلیه اتهامات مطرح شده علیه آنها در این شکایت، قلمداد می‌شود.

قرار است حکم نهایی این شکایت حدود ماه مارس برابر با فروردین سال آینده اعلام شود.

روز چهارشنبه همچنین انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در بیانیه‌ای با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی برای تصاحب مراسم سالگرد کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی تاکید کرد که «قاتل نمی‌تواند صاحب عزا باشد» و افزود که «جنایتکاران»، در این یک سال «نه توضیحی دادند، نه متهمی به جامعه معرفی شد.»

هجدهم دی‌ماه سالگرد هدف قرار دادن پرواز پی‌اس۷۵۲ با موشک‌های سپاه پاسداران است. این هواپیمای متعلق به شرکت اوکراین اینترنشنال بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی تهران، هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن بر اثر اصابت این موشک‌ها کشته شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More