شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش رسمی روابط با ایران و تعطیلی الجزیره خواست کشورهای عربی از قطر

 

رسانه‌های عربی روز جمعه دوم تیرماه گزارش دادند که کویت شب‌گذشته فهرست خواست‌های کشورهای عربی که  روابط  خود را با دوحه قطع کرده‌اند را در اختیار قطر گذاشت.

ساعاتی پیش از آن، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که فهرستی از درخواست‌های چهار کشور عربی، عربستان، مصر، بحرین و امارات از قطر آماده شده است.

دو شبکه العربیه وابسته به عربستان و الجزیره وابسته به قطر، امروز جمعه به نقل از منابع خود، خبر تسلیم خواست‌های چهار کشورعربی به قطر را گزارش کردند.

العربیه گزارش داد که عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر فهرستی از ۱۳ خواسته‌ خود از قطر تهیه کردند که در صورت برآورده شدن، بحران کنونی پایان می یابد. این فهرست را کویت در اختیارقطر قرار داده است.

از سوی دیگر، شبکه الجزیره نیز گفته که چهار کشور عربی، پس از ۱۸روز «محاصره» قطر، درخواست‌های خود را در پی «فشار آمریکا» تسلیم دوحه کردند.

عربستان و پنج کشور همپیمان ریاض، بیش از دو هفته است که روابط خود با قطر را به دلیل آنچه که «حمایت دوحه از تروریسم» نامیدند، قطع کرده‌اند.

هنوز هیچ کدام از کشورهای درگیر فهرست این درخواست‌ها را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند اما پایگاه یمن پرس، فهرست این شرایط را منتظر کرده و یادآور شده که قطر ۱۰ روز برای اجرایی کردن این خواست‌ها فرصت دارد.

در این فهرست درخواست آمده است:

- قطر باید سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران را رسما کاهش دهد.

- قطر باید تمامی پایگاه‌های نظامی ترکیه در خاک خود را ببندد.

- قطر باید روابط خود با "سازمان‌های تروریستی، طایفه‌ای و ایدئولوژییک" و در راس آنها اخوان المسلمین، داعش، القاعده، فتح الشام و حزب‌الله را قطع کند و آنها را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

- قطر باید تمامی عناصر تروریستی را که در خاک این کشور حضور دارند به کشورهای ذی‌ربط تحویل دهد.

- قطر باید شبکه الجزیره و کانال‌های تابع آن را تعطیل کند.

- قطر باید به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و تعدی به منافع خارجی آنها پایان دهد.

- قطر باید خسارت‌هایی که در این مدت به چهار کشور مذکور وارد کرده را بر اساس مکانیسمی که در آینده تدوین می‌شود، جبران کند.

- قطر باید در راستای انسجام و وحدت با همسایگان خود در خلیج فارس و جهان عرب در زمینه نظامی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی حرکت کند و معاهده‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ریاض را اجرایی کند.

- قطر باید فهرست تمامی گروه‌های مخالفی که در چهار کشور مذکور مورد حمایت قرار داده مشخص کند و نوع این کمک‌ها را نیز بیان کند.

- قطر باید تمامی شبکه‌های اطلاع رسانی که قطر به شکل مستقیم و غیر مستقیم از آنها حمایت می کند را تعطیل کند.

- قطر باید ظرف ۱۰ روز موافقت خود را با این درخواست‌ها اعلام کند والا از سوی کشورهای صادر کننده به عنوان مخالفت با آن تلقی می‌شود.

- کشورهای عضو در سال اول به شکل ماهانه اجرای این توافق توسط دوحه را بررسی می‌کنند و در سال دوم هر سه ماه یکبار به این اقدام دست خواهند زد و پس از آن به مدت ۱۰ سال به شکل سالانه اجرای آن بررسی خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More