شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش ۶۵ درصدی ابتلا به کرونا پس از دوز اول واکسن فایزر و آسترازنکا

 

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد داده‌های بیشتری منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد که واکسن‌های کووید‌ـ‌۱۹ فایزر و آسترازنکا هر دو پس از تزریق یک دوز، احتمال ابتلا به کرونا را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

داده‌های دانشگاه آکسفورد، که با همکاری دفتر آمار ملی بریتانیا منتشر شده، حاکی از آن است که تزریق فقط یک دوز واکسن آسترازنکا و فایزر احتمال ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ را حدود ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. این مساله درباره هر دو گروه سنی سالمند و جوان و همچنین افراد آسیب‌پذیر و سالم صادق است.

یافته‌های این تحقیق بر اساس داده‌هایی است که از نمونه‌گیری‌ از گلو و بینی ۳۷۰ هزار داوطلب در بریتانیا، در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱ و پس از یک بازه زمانی ۲۱ روزه، به دست آمده است. این بازه‌ زمانی سه هفته‌ای پس از تزریق واکسن لازم است تا سیستم ایمنی بدن میزان قابل‌قبولی پادتن تولید کند. نتایج نشان می‌دهد پس از این بازه، نرخ ابتلا تا ۶۵ درصد کاهش داشته است و پس از دریافت دوز دوم، به‌مراتب بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

نتایج این تحقیق به‌ویژه از این رو مهم است که تاثیر واکسن در پیشگیری از ابتلا به یک گونه جهش‌یافته مسری‌تر ویروس را که نخستین‌ بار در بریتانیا شناسایی شد، نشان می‌دهد.

بر اساس این پژوهش، اثربخشی دو واکسن فایزر و آسترازنکا در کاهش میزان ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ تفاوت آشکاری ندارد. با کاهش میزان ابتلا، نه‌تنها از شمار موارد بستری و مرگ در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ کاسته می‌شود، بلکه چرخه نیز انتقال قطع می‌شود و بدین‌ترتیب هم‌زمان با کاهش محدودیت‌ها، احتمال بروز موج بعدی شیوع نیز کم می‌شود.

به گفته دکتر کوئن پوولز، پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد، شواهد نشان می‌دهد برخی از افراد واکسینه‌شده‌ به کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد محدودی از واکسینه‌شدگان همچنان قادر به انتقال ویروس به سایرین بوده‌اند. پوولز در ادامه افزود این موارد نشان می‌دهد برای کاهش احتمال انتقال بیماری، همچنان باید دستورالعمل‌هایی مانند ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد.

بنا بر یافته‌های این پژوهش، واکسیناسیون در جلوگیری از بروز گونه علامت‌دار کووید‌ـ‌۱۹ موثرتر بوده و ۷۲ درصد از ابتلا به گونه علامت‌دار و ۵۷ درصد از ابتلا به گونه بی‌علامت کرونا پیشگیری کرده است.

دوز دوم واکسن فایز نیز ابتلا به کووید علامت‌دار را تا ۹۰ درصد و ابتلا به کووید بی‌علامت را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. به‌دلیل این‌که واکسن آسترازنکا دیرتر از فایزر تایید شد، چنین اطلاعاتی درباره تاثیر دوز دوم این واکسن هنوز در دست نیست.

اما به عقیده پژوهشگران، یافته‌های جدید همچنین صحت تصمیم بریتانیا بر اولویت سالمندان و افراد آسیب‌پذیر در تزریق دوز‌ اول و تاخیر تزریق دوز دوم را تایید می‌کند، زیرا شواهدی وجود ندارد که نشان دهد واکسن بر افراد پیر و آسیب‌پذیر کم‌اثرتر است.

دکتر دیوید ایر، از موسسه کلان‌داده‌های دانشگاه آکسفورد، گفت در بدن ۹۵ درصد افراد واکسینه‌شده با فایزر و آسترازنکا، پادتن قوی تولید شده است. میزان پادتن در بدن جوانان پس از دوز اول واکسن، برابر با میزان پادتن پس از ابتلا به کرونا بوده است. اما برای افراد سالمند دو دوز واکسن لازم بوده است تا این‌ میزان پادتن تولید شود. به گفته دیوید ایر، نتایج این تحقیق بر اهمیت دریافت دو دوز واکسن برای محافظت بیشتر تاکید می‌کند.

یافته‌های این پژوهش نتایج مثبت پیشین در مورد واکسیناسیون را تایید و تقویت می‌کند. بنا بر اعلام دفتر سلامت عمومی اسکاتلند، در فوریه ۲۰۲۱، فقط یک ماه پس از تزریق دوز اول واکسن فایزر یا آسترازنکا، احتمال بستری در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ تا ۹۴ درصد کاهش یافته بود.

دفتر ملی آمار بریتانیا نیز در گزارشی جداگانه اعلام کرد در هفته‌های اخیر، درصد افرادی که جواب آزمایش کرونایشان مثبت بوده، چه در مشاغلی که با بیماران سروکار دارند چه در سایر مشاغل، ثابت مانده است. این در حالی است که در بریتانیا، محدودیت‌ها کاهش پیدا کرده است و مدارس نیز پیش‌تر بازگشایی شده بود و دانش‌آموزان و بزرگسالان با افراد و محیط خارج از خانه در تماس بیشتری بوده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More