شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرملین: آمریکا به کردها در سوریه خیانت کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در کاخ کرملین گفت آمریکا به کردها در سوریه خیانت و آنها را رها کرد. او از کردها خواست طبق توافق آنکارا و مسکو از مرز سوریه عقب‌نشینی کنند.

پسکوف چهارشنبه ۱ آبان ماه همچنین گفت: «آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند که کردها را در مرز با ترکیه رها کنند و آنها را مجبور به جنگ با ترک‌ها کنند.»

شب گذشته ارتش ترکیه اعلام کرد در این شرایط به ادامه عملیاتش در شمال شرق سوریه نیازی نیست.

روز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه رجب‌ طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه، در سوچی روسیه با یکدیگر دیدار کردند و به‌‌دنبال آن توافق‌نامه‌ای میان دو کشور، بر سر وضعیت شمال سوریه، امضا شد.

بر اساس ماده پنج توافق‌نامه روسیه و ترکیه، نیروهای روسی متعهد شده‌اند که با همراهی نیروهای حکومت مرکزی سوریه، نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق»، ظرف شش روز از منطقه‌ای حائل در امتداد مرزها خارج شوند. عمق این منطقه حائل ۳۰ کیلومتر عنوان شده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه از این توافق استقبال و آن را «قدم مثبتی» برای پایان دادن به درگیری‌ها در شمال سوریه را «برای بازگشت ثبات و آرامش به منطقه» توصیف کرد. 

او با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه گفت این اقدام باعث بازگشت امنیت و آرامش به منطقه می‌شود.

اردوغان روز سه‌شنبه پیش از شروع گفت‌وگوی دو طرفه خود با پوتین در جمع خبرنگاران گفته بود: «این دیدار فرصتی را برای ما فراهم می‌کند که صلح را به صورت پویا مورد بحث قرار دهیم. من معتقدم که جلسه ما فرصت‌های چشمگیری برای عملیات چشمه صلح ارایه خواهد داد.»

بر اساس توافق‌ حاصله میان روسیه و ترکیه عمل نیروهای روسی جایگزین نیروهای آمریکایی در منطقه خواهند شد. در این موافقت‌نامه آمده است که نیروهای یگان‌های مدافع خلق و تجهیزات نظامی آن‌ها باید از شهرهای منبیج و تل‌‌رفعت خارج شوند.

مقام‌های دولتی ترکیه بامداد چهارشنبه اعلام کردند که نیروهای آمریکایی خروج نیروهای کرد را تایید کرده‌اند. اردوغان پیش از انجام این دیدار تهدید کرده بود اگر عقب‌نشینی نیروهای کرد از شمال سوریه کامل نشود، عملیات نظامی ترکیه در این منطقه از سرگرفته خواهد شد.

اردوغان پیشتر به نقل از وزیر دفاع خود گفته بود تاکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر از نیروهای نظامی کرد از شمال سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند و  ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر در حال عقب‌نشینی‌اند.

در بخش دیگری از این موافقت‌نامه اشاره شده است که گشت‌های مشترک روسیه و ترکیه نیز در عمق ۱۰ کیلومتری شمال سوریه فعالیت خود را آغاز می‌کنند. شهر قامشلی، در نوار مرزی، از حضور نیروهای مشترک روسیه و ترکیه مستثنی شده است.

در گزارشی دیگر، رسانه‌های داخلی سوریه خبر دادند که نیروهای ارتش سوریه در ۶۰ کیلومتری شهر تل‌تمر، در شمال شرقی سوریه، مستقر شده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More