شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان؛ آغاز ماه رمضان و در بسته مساجد 

 

 

پس از عید پاک مسیحی و یهودی، حالا نوبت به مسلمانان رسیده که به دلیل شیوع ویروس کرونا، از شرکت در مساجد و اماکن مذهبی در ماه رمضان بازداشته شوند.

ماه رمضان، روز جمعه پنجم اردیبهشت، در عربستان سعودی و برخی کشورهای مسلمان دیگر در خاورمیانه، آفریقا و آسیا و همچنین مسلمانان ساکن اروپا آغاز شد.

پیشتر مجلس شورای علمای اعظم عربستان سعودی، عالی‌ترین نهاد مذهبی در این کشور، از مسلمانان خواسته بود که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از هر گونه نیایش جمعی در ماه رمضان خودداری کنند و «نمازهای فرض و تراویح» را در خانه‌ بخوانند.

بر اساس تصاویر هوایی که روز جمعه از مسجد الحرام، مقدس‌ترین مکان مسلمانان در مکه منتشر شده، برخلاف معمول هر سال، جمعیتی در این مسجد و اطراف آن حضور ندارد.

همچنین در آلبانی، کشور اروپایی که دارای جمعیت مسلمان است، یک مقام این کشور اعلام کرده که امسال ماه رمضان «به صورت خصوصی و دور از مساجد» برگزار می‌شود.

با این حال، در برخی از کشورهای مسلمان مثل پاکستان، بنگلادش یا در مناطق از اندونزی، برخی از مقام‌های مذهبی محدودیت‌های اعمال شده درباره مکان‌های مذهبی را نپذیرفته‌اند.

در کشور آفریقایی نیجر نیز در روزهای اخیر شورش‌هایی در برخی شهرها علیه قوانین منع عبور و مرور و ممنوعیت نماز جماعت صورت گرفت.

با این که در مراکش، دولت این کشور اعلام کرد که تا پایان ماه رمضان، رفت و آمدهای شبانه ممنوع است، اما کشورهای الجزایر، تونس و لیبی، دیگر کشورهای مسلمان آفریقای شمالی، محدودیت‌هایی را که پیشتر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعمال کرده بودند، به مناسبت آغاز ماه رمضان کاهش دادند.

در فرانسه که دارای بیشترین جمعیت مسلمان در میان کشورهای اروپایی است، با وجود شروع ماه رمضان، مساجد این کشور همچنان بسته است. محمد موسوی، رییس شورای مسلمانان فرانسه گفت که مسلمانان این کشور ماه رمضان را در خانه‌های خود می‌مانند.

 

کوچک شدن اقتصاد آلمان

شیوع ویروس کرونا در جهان تاکنون بیش از ۱۹۰ هزار قربانی برجای گذاشته، و از این میان ۵۰ هزار نفر فقط در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین در حالی که اکثریت جان‌باختگان ویروس کرونا ساکن کشورهای اروپایی بوده‌اند، این کشورها در تلاش برای یافتن یک طرح حمایتی از اقتصاد خود هستند.

در آلمان، روز جمعه اعلام شد که بیش از سه چهارم شرکت‌های این کشور یا تعطیل شده‌اند یا در وضعیت بحرانی به سر می‌برند. همچنین نشریه اشپیگل اعلام کرد که اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۰ به میزان ۶ درصد کوچکتر خواهد شد. 

بر اساس میزان تولید ناخالص ملی در سال ۲۰۱۹، آلمان پس از آمریکا، چین و ژاپن، چهارمین قدرت اقتصادی جهان و در میان کشورهای اروپایی، قدرتمندترین اقتصاد به شمار می‌رود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More