شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
مقام‌های دولت بایدن:

کمیته اصلی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه درباره ایران تشکیل جلسه خواهد داد

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که روز جمعه کمیته اصلی شورای امنیت ملی آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران در کاخ سفید نشستی را برگزار می‌کنند.

به گزارش آکسیوس، موضوع اصلی بحث جلسه این است که آیا واشینگتن باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ایران روند بازگشت به توافق هسته‌ای را آغاز کند یا اینکه پس از انتخابات ایران به این کار اقدام کند.

این کمیته که وزیران دفاع و خارجه و اعضای اصلی شورای امنیت ملی در آن حضور دارند، پیش از ارائه پیشنهادات به رییس‌جمهوری سیاست‌ها را در بالاترین سطح بررسی می‌کند.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز قصد دارد روز جمعه با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود در نشستی مجازی شرکت کند تا با آنها در مورد مساله ایران رایزنی کند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، بلینکن از راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، خواسته تا تیمی را از دیپلمات‌ها و کارشناسان با دیدگاه‌های مختلف در مورد ایران تشکیل دهد و تاکید کرده در این کمیته از حضور افرادی که نظرات تندی علیه جمهوری اسلامی نیز دارند استفاده شود.  

بلینکن پیشنهاد داده ایران اول به تعهدات خود در برجام بازگردد تا آمریکا تحریم‌های جمهوری اسلامی را کاهش دهد. او هفته گذشته عنوان کرده بود آمریکا تا رسیدن به توافق با ایران «راهی طولانی» درپیش دارد.   

از سوی دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه در نشست خبری خود در کاخ سفید گفت آمریکا «در سطوح مختلف دولتی» و به صورت «فعالانه» با بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال مذاکره است تا پیش از هرگونه تصمیمی در مورد پرونده هسته‌ای ایران با این سه‌کشور اروپایی به موضعی واحد رسیده باشد.

امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه، روز پنج‌شنبه از تمایل آمریکا برای تعامل با حکومت ایران استقبال کرد و اعلام آمادگی کرد «واسطه‌ای صادق» در مورد موضوع هسته‌ای باشد. او تاکید کرد عربستان سعودی و اسرائیل باید نهایتا به گونه‌‌ای در این موضوع دخیل باشند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More