شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش امارات به شورای امنیت: نقش احتمالی یک دولت پشت عملیات تخریب نفتکش‌ها در فجیره

امارات متحده عربی می‌گوید حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره عملیاتی «پیچیده و هماهنگ» بوده که به احتمال زیاد عاملی دولتی انجام داده است.

دراین گزارش که با همکاری عربستان سعودی و نروژ تهیه شده، تاکید شده حملات به احتمال زیاد کار یک دولت بوده، البته نامی هم از دولت خاصی برده نشده است.

کمتر از یک ماه پیش، در ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت)، چهار نفتکش‌ (دو نفتکش سعودی، یک نفتکش نروژی و یک نفتکش اماراتی) در سواحل امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفت. هرچند این انفجارها تلفات جانی نداشت، موجب وارد آمدن خسارت‌هایی به این نفتکش‌ها شد.

در پی این حمله، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و نروژ در خصوص امنیت کشتیرانی بین‌المللی در خلیج فارس و انتقال نفت از طریق این شریان اصلی، نگرانی عمیق خود را به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند.

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی به همراه عربستان سعودی و نروژ دیروز، پنجشنبه ۱۶ خرداد، در گزارشی نتایج اولیه تحقیقات خود را در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار دادند.

در این گزارش به عامل این حمله‌ها اشاره نشده و از ایران هم نامی برده نشده است.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا مستقیما ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌ است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، از شواهدی مبنی بر احتمال دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در این حملات سخن گفته است. بنابر ادعای او، نفتکش‌ها احتمالا هدف مین‌های ایرانی قرار گرفته‌اند.

پیش از او، دریادار مایکل گیلدی، از مقام‌های ارشد پنتاگون، نیز انگشت اتهام را به سوی سپاه پاسداران گرفته بود.

بر اساس یافته‌های اولیه تحقیقات مشترک امارات متحده عربی، عربستان سعودی و نروژ، این حملات به کمک «قایق‌های تندرو» و «غواصانی ماهر» انجام شده است که «مين‌های دریایی خاره‌چسبی» را با دقتی بالا و کمی پایین‌تر از سطح آب روی بدنه نفتکش‌ها کار گذاشتند. ارزیابی‌ها حاکی از این است که هدف از این اقدام نه نابود کردن نفتکش‌ها، بلکه از کار انداختن آن‌ها بوده است.

بنا‌بر این گزارش، حملات به این چهار نفتکش هم‌زمان و با هماهنگی کامل چند گروه‌ عملیاتی انجام شده است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی هم ایران را مسئول این حملات می‌داند. به گزارش رویترز، عبدالله معلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، با قاطعیت گفته است: «مسئولیت این حمله متوجه ایران است و تردیدی در این موضوع نیست.»

در مقابل، ایران با رد هرگونه دخالت در حمله به چهار نفتکش یاد‌شده، ادعای نقش جمهوری اسلامی ایران در عملیات خرابکارانه فجیره را «اطلاعاتی جعلی» توصیف کرده که موساد منتشر کرده است.

محمد‌جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۵ خرداد، در توییتی ضمن هشدار در مورد «آدرس‌های غلط»، نوشت: «چوپان دروغگوی تیم ب یک‌ بار دیگر فریاد «گرگ آمد» سر داده است. موساد اطلاعات مربوط به نقش‌ ایران در عملیات خرابکارانه فجیره را جعل کرده است.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More