شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش دولت آمریکا: جمهوری اسلامی برای بقا دست به هر اقدامی می‌زند

دولت آمریکا با انتشار گزارشی تفصیلی تحت عنوان «شرح فعالیت‌های مخرب رژیم یاغی ایران»، جمهوری اسلامی را به حمایت از تروریسم، برنامه موشکی، فعالیت‌‌های مالی غیرقانونی، تهدید امنیت دریایی‌و امنیت سایبری، نقض حقوق‌‌بشر و سواستفاده از محیط‌زیست متهم کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با به اشتراک گذاشتن این گزارش در توییتی نوشت: «چرا جمهوری اسلامی ایران اینقدر خطرناک است؟ زیرا رژیمی متمرد است که برای حفظ قدرت و گسترش ایدئولوژی خشن و انقلابی‌اش هر کاری می‌کند.»

این گزارش که اقدامات جمهوری اسلامی را از مهر ۹۷ تاکنون مورد بررسی قرار داده سپاه پاسداران را «ابزار اصلی برای این هدف سلطه‌طلبانه» در خاورمیانه خواند.

بخش اول این گزارش که به «نقش بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در خاورمیانه پرداخته، مجموعه اقدامات رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در شهریور ۹۸ و مین‌گذاری بر روی شش کشتی تجاری که در اردیبهشت و خرداد ۹۸ از تنگه هرمز می‌گذشتند اشاره کرد.   

بخش دیگر این گزارش به توسعه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی پرداخته و عنوان می‌کند که ایران «بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین» نیروی موشکی در خاورمیانه را در اختیار دارد و به طور مداوم در حال ارتقای برد و دقت این موشک‌هاست. همچنین بر خلاف قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام در سال ۲۰۱۶، ساخت و آزمایش موشک‌های ایران همچنان ادامه دارد.

بخش سوم این گزارش «تاریخچه طولانی حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم در سراسر جهان» را مورد تحلیل قرار داده و خاطرنشان می‌کند که این فعالیت‌ها در پنج قاره از هفت قاره جهان صورت می‌گیرند. بنابر این گزارش، در مواردی که وزارت اطلاعات ایران و نیروی قدس سپاه پاسداران قادر نیستند مستقیما به حملات تروریستی اقدام کنند، این فعالیت‌ها را از طریق نیروهای نیابتی خود یعنی حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، گردان‌های الاشتر بحرین و گروه‌های شبه‌نظامی شیعه کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق‎ در عراق به انجام می‌رسانند.

گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین فعالیت‌های مالی غیرقانونی جمهوری را بررسی کرده و هشدار می‌دهد که این اقدامات درستی و امنیت سیستم مالی جهانی را تضعیف می‌کند. طبق این گزارش، رژیم ایران برای تامین مالی شرکا و نیروهای نیابتی خود و نیز توسعه تسلیحات هسته‌ای به روش‌های «مبهم و تقلبکارانه» متوسل شده است.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگر گزارش خود نگرانی‌های اخیر در مورد برنامه‌ هسته‌ای ایران را تشریح کرده و عنوان می‌کند  که جمهوری اسلامی تاکنون نتوانسته به چندین پرسش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌ها و ذخایر هسته ای اعلام نشده‌ خود پاسخ دهد که از جمله آنها می‌توان به عدم دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت معرفی نشده اشاره کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در این گزارش در مورد «اقدامات تحریک‌آمیز» ایران در افزایش غنی‌سازی اورانیوم ابراز نگرانی می‌کند.   

بخش ششم این گزارش به «گسترش سیستماتیک نقض حقوق بشر» از سوی جمهوری اسلامی در سرکوب فعالیت‌های صلح‌آمیز کنشگران جامعه مدنی و خواست جامعه ایران برای اصلاحات دموکراتیک پرداخته است.

این گزارش می‌افزاید: «جمهوری اسلامی هیچ‌گونه مخالفتی را برنمی‌تابد و به آزار کنشگران جامعه مدنی، از جمله فعالان حقوق کارگری و اقلیت‌ها ادامه می‌دهد. این رژیم همچنین شهروندان خود را از برگزاری دادگاه های منصفانه محروم کرده، برای جرایم جزئی مجازات اعدام صادر می‌کند و زندان‌های آن از نظر شکنجه و آزار زندانیان شهرت دارند.»

این گزارش به دستگیری، شکنجه و اعدام نوید افکاری به دلیل شرکت در اعتراضات ضدحکومتی اشاره کرده و آن را نمونه بارزی از رویه جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر خواند.

بخش دیگر گزارش وزارت خارجه آمریکا «فعالیت‌های مخرب سایبری جمهوری اسلامی» را تشریح کرده و عنوان کرده است که ایران به طور مدام از توانایی هکرهای خود در حمله به نهادهای موجود در آمریکا، از جمله موسسات مالی، دانشگاه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی انرژی استفاده می‌کند. در آبان ۹۸ نیز، رژیم ایران در جریان اعتراضات سراسری اینترنت کل کشور را به مدت یک هفته قطع کرد.

فصل آخر این گزارش نیز به «تراژدی غیرقابل جبران تخریب محیط زیست» از سوی رهبران جمهوری اسلامی پرداخته است. این گزارش می‌گوید: «پس از چند دهه فساد و سیاست‌های اشتباه، ایران از هر زمان دیگری به بحران زیست محیطی نزدیک‌تر شده است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More