شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گفتگوی اردوغان و پوتین درباره سوریه پس از کنفرانس سوچی

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در تماسی تلفنی در روز چهارشنبه ۱۱ بهمن درباره نتیجه کنفرانس سوچی و اوضاع «مناطق کاهش تنش» در سوریه گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نقل از دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه، پوتین و اردوغان نسبت به نتیجه کنفرانس «کنگره گفتگوی ملی سوریه» که همین هفته در شهر سوچی روسیه برگزار شد، ابراز رضایت کردند.

این در حالی‌ست که روند برگزاری کنفرانس سوچی با چالش‌های زیادی همراه بود و حدود ۷۰ نفر از نمایندگان اپوزیسیون در اعتراض به نصب پرچم حکومت سوریه از ترک فرودگاه برای حضور در محل برگزاری کنفرانس سرباز زدند.

همچنین، شمار قابل‌توجهی از مخالفان حکومت بشار اسد از جمله «هیات عالی مذاکرات» که برجسته‌ترین گروه اپوزیسیون سوریه به شمار می‌رود و مورد حمایت عربستان قرار دارد، کنفرانس سوچی را تحریم کرده بودند.

گروه‌های کُرد سوری نیز با متهم کردن روسیه به «همدستی» با ترکیه در حمله به عفرین از حضور در کنفرانس امتناع ورزیدند.   

در بیانیه پایانی کنفرانس سوچی آمده است که سوری‌ها باید از طریق انتخابات، آینده خود را رقم بزنند. این بیانیه همچنین بر تشکیل کمیته‌ای برای تدوین قانون اساسی در سوریه تاکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی «آناتولی» ترکیه، پوتین و اردوغان همچنین موافقت کردند که تلاش برای ایجاد «ایستگاه‌های نظارت» در استان ادلب را که محل درگیری‌های خونین میان شورشیان و نیروهای وفادار به رژیم بشار اسد بوده است، افزایش دهند.

استان ادلب در شمال غربی سوریه یکی از چهار منطقه اصلی کاهش تنش در این کشور است که با هدف توقف درگیری‌ها و در پی توافق میان ترکیه، روسیه و ایران ایجاد شده‌اند.   

   

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More