شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گوایدو از ورود نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا خبر داد

خوان گوایدو رهبر نوظهور مخالفان و رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا از ورود نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه به کشور خبر داد. او به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرده است.

پس از آنکه ارتش ونزوئلا چهارشنبه گذشته پل مرزی این کشور با کلمبیا را بست، کمک‌های بشردوستانه به موضوعی مناقشه‌برانگیز بین خوان گوایدو و نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا تبدیل شد. مخالفان دولت از این پل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا استفاده می‌کردند.

رهبر نوظهور مخالفان ونزوئلا همچنین اعلام کرده که نقاط تعیین شده برای جمع‌آوری کمک‌ها و مسیرهای مشخص شده به داوطلبان خیر امکان می‌دهد تا این کمک‌ها را به داخل کشور برسانند.

خوان گوایدو در جریان تظاهرات دیروز مخالفان سه‌شنبه،  (۱۳ فوریه)۲۳ بهمن ، گفت «در صورت نرسیدن کمک‌های بشردوستانه نزدیک به ۳۰۰ هزار ونزوئلایی خواهند مرد و سلامت نزدیک به دو میلیون نفر هم در معرض خطر است.»

ونزوئلا در اوج بحران سیاسی و اقتصادی با کمبود شدید مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کند. نمایندگان اعزامی رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا این هفته در دیدار با مقام‌های برزیل از ایجاد دومین مرکز کمک‌رسانی در ایالت رودیما در مرز جنوب شرقی ونزوئلا خبر داد. به گفته گوایدو نزدیک به ۲۵۰ هزار داوطلب به صورت آنلاین آمادگی خود را برای کمک‌رسانی اعلام کرده‌اند.

در مقابل نیکلاس مادورو که همچنان وفاداری ارتش را بهمراه دارد این کمک‌ها را مقدمه‌ای برای تهاجم آمریکا و متحدانش به کشور می‌داند و می‌گوید اجازه نمی‌دهد این کمک‌ها وارد کشور شود.مادورو در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی همچنین با انتقاد از «نقش آمریکا در بحران موجود در کشورش» دونالد ترامپ را «گانگستر افراطی‌ها» توصیف کرد.

دامنه بحران سیاسی در ونزوئلا به خارج از آن هم کشیده شده است. رئیس‌جمهوری خودخوانده از حمایت بیش از ۴۰ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشتر کشورهای آمریکای لاتین، ایالات متحده آمریکا و کانادا برخوردار است. ایران، بولیوی، چین، روسیه و ترکیه در جبهه مخالف، حمایت خود را از مادورو اعلام کرده‌اند.

پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل خواستار حل و فصل اوضاع ونزوئلا از طریق  مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک شد، آمریکا و روسیه هر یک جداگانه قطعنامه‌ای در این زمینه تهیه کرده‌‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More