شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا: احیای برجام ممکن است، اما تهران باید تصمیم بگیرد

 

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات برجامی تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد ماه امکان‌پذیر است، اما این امر به تصمیم سیاسی ایران بستگی دارد.

این مقام وزارت خارجه در پاسخ به این پرسشی درباره احتمال احیای برجام تا پیش از انتخابات خرداد گفت: «قطعا، اگر ایران این تصمیم سیاسی را بگیرد که بیش از حد لازم در برجام، از آمریکا توقع بیشتری برای لغو تحریم‌ها نداشته باشد و نخواهد از میزان تعهداتش برای اجرای برجام اقدام کمتری انجام دهد، این توافق نسبتا سریع به نتیجه خواهد رسید.»

او با اشاره به اینکه سه دوره گذشته گفت‌وگوهای وین به شکل گرفتن انتخاب‌های ایالات متحده و ایران کمک کرده، خاطرنشان کرد: «ایران از ما انتظاراتی دارد که فراتر از حد لازم برای بازگشت آمریکا به برجام است. از سوی دیگر ما هم مطالباتی داریم که فکر می‌کنیم برای بازگشت کامل ایران به تعهداتش در برجام ضروری است اما ایران هنوز آن‌ها را نپذیرفته است.»

این مقام آمریکایی گفت: «اگرچه ما در مرحله نهایی این گفت‌وگوها نیستیم، اما ایران تصویر درستی از تحریم‌هایی که لغو خواهد شد در اختیار دارد.»

او خاطرنشان کرد: دولت بایدن اساس تحریم‌های زمان ترامپ را زیر سوال نبرده، ولی با توجه به اینکه اجرای کامل برجام به منافع ملی آمریکا کمک می‌کند، تمامی تحریم‌های اعمال شده از ۲۰۱۷ را بررسی می‌کند. او گفت: «اگر فکر کنیم تحریمی با احیای برجام مغایرت دارد، آماده‌ایم آن را لغو کنیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در همین حال هشدار داد که برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است و رفتار منطقه‌ای این کشور نیز خشن‌تر شده است.

مقام آمریکایی تبادل زندانیان را به مذاکرات هسته‌ای مرتبط ندانست، اما گفت: «مذاکرات فعال و غیرمستقیمی درباره آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران مستقل از گفت‌وگوهای هسته‌ای در جریان است.»

از سوی دیگر، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه تاکید کرد که آمریکا برای پیشرفت در گفت‌وگوهای وین بسیار مصمم است و این کشور سیگنال‌های لازم را که نشان دهد برای لغو تحریم‌ها آماده است ارسال کرده است. او افزود: در حال حاضر ایران حرکت یا نشانه‌ای درباره نقض تعهدات برجامی خود، انجام نداده است

در همین حال، رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد که آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای پیشنهاد جامعی را برای لغو تحریم‌های ایران در بخش‌های کلیدی همچون نفت، گاز و بانکداری ارائه کرده و آمادگی خود را برای کاهش تحریم‌های مرتبط به تروریسم و حقوق بشر نشان داده است.

این دیپلمات اروپایی در عین حال گفت که تاکنون ایران برای محدود کردن توانایی‌های هسته‌ای ناشی از به کار گرفتن سانتریفیوژهای پیشرفته یا برای تخریب سانتریفیوژهای پیشرفته، تمایلی نشان نداده است.

به گفته این مقام اروپایی، برداشت دیپلمات‌های غربی این است که تیم مذاکره کننده ایرانی به شدت تحت کنترل است و احتمال دارد علی خامنه‌ای بخواهد از واشینگتن امتیازهای بیشتری بگیرد، در نتیجه ممکن است رهبر جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد عجله نکند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More