شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲۰کشته و چندین مجروح درپی حمله‌ی شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به رستورانی در بورکینافاسو

 

روز دوشنبه ۲۳ مردادماه، حمله‌ی شبه‌نظامیان اسلام‌گرا  به رستورانی در آواگادوگو، پایتخت بورکینافاسو، ۲۰کشته و چندین زخمی برجای گذاشت. وزیر ارتباطات بورکینافاسواعلام کرد که این حمله، اکنون پایان یافته و دو مهاجم کشته شده‌اند.
رمی دندجینو (Remi Dandjinou)، وزیر ارتباطات بورکینا فاسو در یک نشست خبری، ضمن تروریستی خواندن این حمله، آمار کشته‌شدگان را ۲۰ نفر اعلام کرد. 

پیش از این، مقامات بورکینافاسو گمانه‌زنی کرده بودند که سه مهاجم کشته شده باشند، اما وزیر ارتباطات، این آمار را ۲ نفر اعلام کرد.

یک شاهد عینی به رویترز گفت که پس از حمله،  درحالی‌که نیروهای ژاندارمری، در میان آتش، اطراف رستوران ترکی «عزیز استانبول» در مرکز آواگادوگو را احاطه کرده بودند، مشتریان به‌سرعت از رستوران خارج شدند. زنی می‌گوید که در رستوران، درحال برگزاری جشن تولد برادرش بوده و خودش موفق شده است به‌سرعت از رستوران خارج شود، اما برادرش در آنجا مانده است.

بورکینافاسو مانند دیگر کشورهای غرب آفریقا، در سال‌های گذشته، هدف حمله‌های تروریستی، به‌ویژه از سوی شبه نظامیان اسلامگرا بوده است؛ بیشتر این حمله‌ها در اطراف مرزهای دورافتاده‌ی شمالی آن با کشور مالی صورت گرفته که در طول دهه‌ی گذشته، بارها هدف شبه‌نظامیان اسلام‌گرا قرار گرفته است.

در ژانویه‌ی ۲۰۱۶ (دی‌ماه ۱۳۹۴) یک حمله تروریستی دیگر در یک رستوران و هتل در آواگادوگو، ۳۰ کشته برجای گذاشت. مسؤولیت آن حمله را گروه «القاعده در مغرب اسلامی» (AQIM) برعهده گرفت.

نیروهای گروه القاعده در مغرب اسلامی (AQIM)، به‌طورعمده در صحرای بزرگ آفریقا مستقر بودند، تا اینکه توانستند در سال ۲۰۱۲ از فرصت جنگ داخلی مالی استفاده کنند و تسلط خود را بر نواحی جنوبی، گسترش دهند.

یک سال بعد، کشور فرانسه با دخالت در این جنگ، تلاش کرد تا از تسلط این گروه بر باماکو، پایتخت مالی، جلوگیری کند؛ اما این گروه، از آن زمان به‌تدریج تسلط خود را بر منطقه افزایش و حملات تروریستی پیچیده ای را در بورکینافاسو و ساحل عاج انجام داده‌اند.  

کشورهای آفریقایی، در ماه ژوئیه‌ی  ۲۰۱۷ (تیرماه ۹۶)، یک نیروی چند ملیتی جدید، برای مقابله با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در منطقه‌ی ساحل در آفریقا (که مناطقی از شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره را دربرمی‌گیرد) راه‌اندازی کردند، اما این نیرو با کسری بودجه مواجه است و فعالیت آن، تا اواخر امسال عملی نخواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More