شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
جنجال در نمایش مد گوچی

بیماری روانی ابزار «مد» نیست

یکشنبه ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) در هفته مُد میلان، برند گران‌قیمت «گوچی» در حالی لباس‌هایش را به نمایش گذاشت که یکی از مدل‌هایش در حرکتی منحصربه‌فرد و در سکوت، به طراحی‌های این برند شناخته‌شده‌ ایتالیایی اعتراض کرد. اعتراض او به مجموعه این فصل گوچی بود که با الهام از لباس‌های آسایشگاه روانی طراحی شده بود.

یک روز پیش از پایان هفته‌ مد میلان، که در کنار پاریس، لندن و نیویورک، یکی از مهم‌ترین هفته‌های مد جهان است، الساندرو میکله (Alessandro Michele)، مدیر و طراح ۴۷ ساله‌ برند گوچی، مجموعه‌ جدیدش را به نمایش گذاشت. مجموعه‌ جدید با الهام از لباس‌های آسایشگاه روانی طراحی شده بود. عایشه تان‌جونز، مدل بریتانیایی، وقتی مقابل دوربین‌ها قرار گرفت، در حرکتی اعتراضی، کف دست‌هایش را رو به دوربین‌ها گرفت. عایشه با ماژیک سیاه کف دست‌هایش نوشته بود: «سلامت روان (ابزار) مد نیست.»

پس از این اعتراض، عایشه در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی از خود و در دفاع از حرکتش نوشت: «به‌عنوان یک هنرمند و مدل، من هم درگیر مشکلات سلامت روان بوده‌ام و اعضای خانواده‌ام و عزیزانم دچار افسردگی‌، اضطراب، اختلال دو‌قطبی و شیزوفرنی بوده‌اند. دردآور و نهایت بی‌عاطفگی است برند بزرگی مانند گوچی از این شبیه‌سازی مفهومی برای لحظه‌ای زودگذر در مُد استفاده می‌کند.» او در پست‌‌های دیگری که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، از برند گوچی انتقاد کرده است و از کسانی که پست‌هایش را همرسان کرده‌اند و از او به‌خاطر دفاع از حقوق بیماران روانی حمایت کرده‌اند تشکر کرده است.

تان‌جونز همچنین در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت دستمزدش از این شوی لباس را به خیریه‌های سلامت روان بخشیده است و گفت باید از افرادی که مشکلات روانی را پشت سر گذاشته‌اند حمایت کنیم، چون آن‌ها قهرمانان واقعی‌اند.

با این حال، گوچی هم ساکت ننشسته است و در دفاع از نمایش لباس‌هایش نوشت لباس‌های کار و لباس‌های آسایشگاهی که در این نمایش مد گنجانده شده‌اند برای نشان دادن نمونه‌های افراطی یونیفرم‌هایی است که به افراد دیکته می‌شود. گوچی نوشته است این لباس‌ها صرفا حامل این پیام‌ بوده است و به بازار عرضه نمی‌شوند. در ادامه، الساندرو میکله گفته است لباس‌های این فصل گوچی که به بازار عرضه می‌شوند در ادامه رژه به نمایش در‌آمدند، لباس‌هایی رنگی که به قسمت اول نمایش مد گوچی ارتباطی ندارند. گوچی همچنین افزوده است الساندرو لباس‌هایی خنثی طراحی کرد تا قدرت مد در تعیین هویت، طبقه اجتماعی و هنجارهای جامعه را نشان دهد.

وسط سالنی که لباس‌های برند گوچی در هفته‌ مد میلان به نمایش در‌آمد، میان تماشاگران دو مسیر برقی تعبیه شده بود. سالن کاملا سفید و مانند بیمارستان نورپردازی شده بود. مدل‌ها بی‌حرکت روی مسیر برقی ایستاده بودند و لباس‌های این برند در معرض دید تماشاگران قرار می‌گرفت. بعد از نمایش لباس‌های یک‌دست سفید با آستین‌های بلند، سالن در تاریکی فرو رفت و بعد از چند دقیقه، قسمت دوم نمایش آغاز شد با لباس‌های زمستانی مانند پیراهن و شلوار و کت‌های بلند و گشاد رنگی.

این البته تنها جنجالی نیست که در مدت همکاری‌ الساندرو میکله با گوچی درست شده است. سال گذشته هم از نمایش لباس او در هفته‌ مد میلان انتقاد شده بود. مدل‌های گوچی در آن رژه با ماکتی از سر خودشان روی صحنه آمدند و حتی یکی از آن‌ها روی پیشانی‌اش چشم سوم داشت.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More