شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چقدر ورزش برای افزایش طول عمر لازم است؟

تردیدی نیست که تحرک و ورزش برای سلامتی و طول عمر ضروری است. 

نتایج دو پژوهش گسترده جدید درباره رابطه ورزش و طول عمر، که در مجموع بیش از ۱۰ هزار زن و مرد را چند دهه مورد بررسی قرار داده‌اند، نشان می‌دهد که میزان مناسب از انواع فعالیت‌های بدنی خطر مرگ زودرس را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. اما دانشمندان هنوز مشخص نکرده‌اند که دقیقا چه میزان ورزش می‌تواند به طول عمر بیشتر بینجامد. همچنین مشخص نیست که آیا ورزش هم سقف دارد و ورزش بیش از اندازه ممکن است و آیا زیاده‌روی در ورزش در کاهش طول عمر تاثیر دارد یا خیر. 

نیویورک تایمز در گزارشی به شرح یافته‌های این پژوهش‌ها در زمینه ارتباط بین میزان مناسب ورزش با افزایش طول عمر پرداخته است که در ادامه می‌آید. 

بر اساس این پژوهش‌های جدید، باید احتمالا روزانه دست‌کم ۷ هزار قدم راه برویم یا هر هفته بیش از ۲/۵ ساعت ورزش‌هایی مانند تنیس، دوچرخه‌سواری، شنا، دو یا بدمینتون انجام دهیم.  یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد برای ورزش با هدف افزایش طول عمر سقفی وجود دارد که بعید به نظر می‌رسد با عبور از این سقف بتوان سال‌ها به طول عمر افزود، حتی در مواردی افراط در این زمینه ممکن است مضر باشد.

یافته‌های پژوهش‌های موجود نشان می‌دهد که افراد فعال و پرتحرک طول عمر بیشتری نسبت به کسانی دارند که به‌ندرت ورزش می‌کنند. به‌عنوان مثال، پژوهش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که حدود ۱۰ درصد کل مرگ‌و‌میر‌ آمریکایی‌های ۴۰ تا ۷۰ ساله به‌دلیل ورزش بسیار کم بوده است. پژوهشی در سال ۲۰۱۹ در اروپا نیز نشان داد که دو دهه بی‌تحرکی خطر مرگ زودهنگام نروژی‌ها را دو برابر کرده است.

این دو مطالعه جدید نیز به ارتباط بین تحرک و طول عمر از زوایای متمایز اما متقاطع پرداخته‌ است. بسیاری از ما با شمارش گام‌ روزانه آشناییم، زیرا تلفن‌ها، ساعت‌های هوشمند و سایر ردیاب‌های فعالیت‌ و تحرک معمولا ما را وادار می‌کنند که روزانه تعداد معینی، اغلب ۱۰ هزار، قدم برداریم. اما همان‌طور که بالاتر نیز گفته شد، یافته‌های علمی فعلی نشان نمی‌دهد که برای سلامت یا طول عمر ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی در روز ضروری است.

 

 

در ابتدا، پژوهشگران دانشگاه ماساچوست در امرست، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا و سایر نهادها و مراکز علمی با این فرضیه روبه‌رو شدند که شاید رقم کوچک‌تری از مجموع قدم‌ها بیشتر به طول عمر کمک کند. بنابراین، آن‌ها برای اثبات فرضیه خود، به داده‌های جمع‌آوری‌شده در سال‌های اخیر برای بررسی گسترده و مداوم سلامت و بیماری‌های قلبی در مردان و زنان میانسال مراجعه کردند. بیشتر افراد حدود ۱۰ سال پیش‌تر، هنگامی که در دهه ۴۰ سالگی بودند، در این پژوهش شرکت کردند. شرکت‌کنندگان آن زمان، آزمایش‌های پزشکی را تکمیل کردند و از یک ردیاب فعالیت‌ و تحرک برای شمارش روزانه قدم‌ها به‌مدت یک هفته استفاده کردند.

پژوهشگران با بررسی سوابق پزشکی ۲۱۱۰ شرکت‌کننده دریافتند که ۷۲ شرکت‌کننده در این فاصله از دنیا رفته‌اند، که تعداد به‌نسبت کمی است. اما دانشمندان همچنین متوجه ارتباط مشخص بین تعداد قدم‌ها و آمار مرگ‌و‌میر شدند. افرادی که روزانه دست‌کم ۷ هزار قدم راه می‌رفتند نسبت به افرادی که کمتر از ۷ هزار قدم راه رفته بودند، حدود ۵۰ درصد کمتر در معرض مرگ قرار داشتند و هرچه تعداد گام‌ها بیشتر شد خطر مرگ‌و‌میر تا ۷۰ درصد کاهش یافت. با این‌ حال، بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد پیاده‌روی بیش از ۱۰ هزار قدم در روز دیگر چنین فوایدی ندارد. 

آماندا پالوک، استادیار حرکت‌شناسی در دانشگاه ماساچوست امرست، که مدیریت این پژوهش جدید را بر عهده داشته‌ است، می‌گوید در ۱۰ هزار قدم «نقطه کاهش بازده وجود داشت». افرادی که روزانه بیش از ۱۰ هزار قدم راه می‌روند، به‌ندرت طول عمر بیشتری نسبت به افرادی دارند که دست‌کم ۷ هزار قدم راه می‌روند. 

دومین پژوهش نیز به نتایجی مشابه در زمینه تاثیر فعالیت و تحرک بر افزایش طول عمر رسید. در این تحقیق، از داده‌های پژوهش قلب شهر کپنهاگ که از دهه ۱۹۷۰ جمع‌آوری شده است استفاده شد. در این داده‌ها، از ده‌ها هزار شرکت‌کننده پرسیده شد چند ساعت در هفته تمرین ورزشی و یا ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری (که در کپنهاگ بسیار محبوب است)، تنیس، دو، شنا، هندبال، وزنه‌برداری، بدمینتون، فوتبال و غیره را انجام می‌دهند.  

پژوهشگران روی ۸۶۹۷ شرکت‌کننده دانمارکی که در دهه ۱۹۹۰ در این تحقیق شرکت کرده بودند، تمرکز کردند و با بررسی داده‌های الگوی تحرک و فعالیتشان، متوجه شدند در بازه زمانی ۲۵ سال پس از پیوستن به این تحقیق، حدود نیمی از آن‌ها فوت کرده‌اند. اما کسانی که بین ۲/۶ تا ۴/۵ ساعت در هفته به‌شکلی ورزش می‌کردند، در مقایسه با افراد کم‌تحرک، ۴۰ درصد یا کمتر احتمال داشت در این فاصله زمانی فوت کنند. 

تبدیل این ساعت‌های ورزش به شمارش گام‌ها به‌صورت دقیق علمی ممکن نیست اما پژوهشگران برآورد می‌کنند که ۲/۶ ساعت ورزش در هفته یا تقریبا ۳۰ دقیقه در روز تقریبا معادل روزانه ۷ تا ۸ هزار قدم است. در حالی‌ که ۴/۵ ساعت ورزش در هفته احتمالا به آستانه ۱۰ هزار قدم نزدیک می‌شود که باز همانند نتایج پژوهش پیشین، تفاوت چندانی در افزایش طول عمر افراد ایجاد نمی‌کند. 

اما بر اساس یافته‌های این پژوهش، فواید ورزش در افراد معدودی که ۱۰ ساعت یا بیشتر در هفته، یا تقریبا ۹۰ دقیقه در روز ورزش می‌کردند، کاهش می‌یابد. 

دکتر جیمز اوکیف، که یکی از نویسندگان این پژوهش است، می‌گوید داده‌ها نشان می‌دهد «گروه بسیار فعال، یعنی افرادی که بیش از ۱۰ ساعت در هفته تحرک دارند حدود یک‌سوم مزایای ورزش در کاهش مرگ‌و‌میر را از دست می‌دهند.»

البته هر دو پژوهش‌ نشان می‌دهند طول عمر با فعالیت‌ بدنی ارتباط دارد و به این معنا نیست که ورزش به‌طور مستقیم باعث افزایش طول عمر می‌شود. اما هر دو پژوهش نکات مفیدی برای کسانی دارد که امیدوارند عمر طولانی توام با سلامت داشته باشند.

  • هر دو پژوهش نشان می‌دهد ۷ تا ۸ هزار قدم پیاده‌روی روزانه یا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته برای افزایش طول عمر مفید است. بیشتر از این حد فایده چندانی ندارد و زیاده‌روی ممکن است مضر باشد. 

  • تحرک و فعالیتتان را به هر روشی که عادت دارید ثبت کنید. شمارش گام ممکن است برای افرادی که وقت کافی برای انجام تمرین‌های طولانی‌مدت ندارند مناسب باشد. اما انجام هر حرکت ورزشی که با سبک زندگی و انگیزه‌های شما جور درمی‌آید نیز عالی است. مهم این است که تحرک بیشتری داشته باشید.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More