شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کدام دوز آسپرین را مصرف کنیم، ضعیف یا قوی؟

نتایج پژوهش روی کسانی که دوز پایین یا معمولی آسپرین مصرف می‌کنند نشان می‌دهد که مصرف هر دو نوع آسپرین برای پیشگیری از مشکلات قلبی بیشتر و سکته مغزی موثر و بی‌خطر به نظر می‌رسد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کسانی که در این مطالعه مشارکت کردند بیماران قلبی بودند که به‌صورت مجازی ثبت‌نام و وضعیت سلامتشان را رصد می‌کرده‌اند.

اما این مطالعه یک نکته مهم دارد؛ کارشناسان مستقل می‌گویند شرکت‌کنندگان در این مطالعه بیشتر به مصرف دوز‌های ضعیف‌تر تمایل داشتند که این خود دستیابی به نتیجه قطعی در مورد اثربخشی هر دو دوز را دشوار می‌کند. نیمی از شرکت‌کنندگانی که از آن‌ها خواسته شده بود دوز قوی‌تر مصرف کنند دوز ضعیف مصرف کردند یا مصرف آسپرین را به‌کلی قطع کردند.

اما به گفته دکتر سلیم ویرانی، متخصص قلب در کالج پزشکی بیلور در هیوستون، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که برخلاف تصور بسیاری از پزشکان، دلیل چندانی برای مصرف دوز قوی‌تر آسپرین وجود ندارد.

آسپرین به پیشگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند، اما مصرف آن به افراد سالم که هنوز به بیماری قلبی مبتلا نشده‌اند توصیه نمی‌شود زیرا خطر خونریزی را در پی دارد. اما فواید آن برای افرادی که قبلا دچار حمله قلبی شده‌اند‌، عمل قلب باز داشته‌اند یا دچار گرفتگی عروق شده‌اند و به استنت‌گذاری نیاز دارند پوشیده نیست.

اما مشخص نیست مصرف چه میزان دوز بهتر است و هدف از این پژوهش مقایسه آن‌ها و کمک به بیماران برای تصمیم‌گیری آگاهانه بوده است.

دکتر شویلر جونز از دانشگاه دوک، که یکی از هدایت‌کنندگان این پژوهش است، می‌گوید اگر بیماران از دوز پایین آسپرین استفاده می‌کنند، «ادامه استفاده از آن دوز به‌جای تغییر گزینه صحیحی است». او در ادامه می‌افزاید افرادی که با دوز قوی‌تر حالشان خوب است می‌توانند به مصرف همین دوز ادامه دهند و در صورت نگرانی، باید با پزشک خود صحبت کنند.

جونز می‌گوید: «ما به‌طور کلی برای بیماران جدید دوز پایین را توصیه می‌کنیم.»

دکتر سلیم ویرانی یادآوری می‌کند افراد باید بدانند که آسپرین دارو است و حتی اگر بدون نسخه فروخته می‌شود، بیماران نباید در مصرف آن خودسرانه تصمیم بگیرند.

او هشدار داد: «دوز را تغییر ندهید و بدون صحبت با کسی مصرف آن را متوقف نکنید. این مساله مهم است، به‌ویژه برای درمان با دارویی مانند آسپرین.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More