شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز گردهمایی ۸روزه‌ اهالی رسانه‌ در تهران

 

بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در ایران، از صبح امروز، جمعه ۵ آبان‌ماه، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، درهای نمایشگاه مطبوعات، از ساعت ۹:۳۰ روز جمعه،  به روی اهالی رسانه و قلم و بازدیدکنندگان گشوده شد، تا بار دیگر بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه‌ی رسانه‌ای ایران را با شعار «جامعه آگاه‌تر: توسعه بیشتر و شعار کمتر»، به مدت هشت روز رقم بزند.

 

نمایشگاه مطبوعات امسال، میزبان بیش از ۶۰۰ رسانه است که در ۱۰ گروه اصلی و ۵ گروه فرعی در مساحتی بالغ‌بر ۱۳هزار مترمربع برگزار می‌شود.

امسال قرار است در این نمایشگاه، ۱۰۰ ماهنامه، ۵۴ هفته‌نامه، ۳۰ دوهفته‌نامه، ۲۰ دوماهنامه، ۵۲ فصلنامه، بیش از ۱۱۵ رسانه‌ی برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری)، ۷۰ رسانه‌ی غیرسراسری (محلی، منطقه‌ای و استانی) و بیش از ۶۰ روزنامه و مؤسسه‌ی مطبوعاتی، حضور داشته باشند.

براساس این گزارش، بیش‌از ۸۰ رسانه در گروه سیاسی و اقتصادی، ۸۰ رسانه‌ی فرهنگی و هنری، بیش‌از ۸۰ غرفه در گروه تخصصی، ۳۰ غرفه در گروه خانواده و ۲۰ غرفه در گروه دین و اندیشه، در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور خواهند داشت.

علاوه‌بر ادارات کل ارشاد استان‌ها و برخی خانه‌های مطبوعات استانی، بیش‌از ۵۵ رسانه‌ی استانی، منطقه‌ای و محلی در نمایشگاه حضور دارند.

یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌هایی که اهالی رسانه همیشه به آن دل خوش بوده و هستند، نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌هاست. این نمایشگاه که بیست‌وسه سال است با همکاری اهالی رسانه و مسؤولان دولتی برگزار می‌شود، مجالی است برای دیدار اهالی رسانه‌های سراسر کشور با یکدیگر و همچنین آشنایی بیشتر مردم با رسانه‌ها و فعالیت‌های آنان.

از میان نهادهای نام‌آشنا درمیان اهالی رسانه، «انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران» تصمیم گرفته است که امسال در این نمایشگاه حضور نداشته باشد.

حمید فروتن، رئیس هیأت‌مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران، روز پنج‌شنبه چهارم آبان‌ماه، از غیاب این رسانه در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات خبر داد و از رویکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، در تغییر مسیر از جهت واسپاری امور به تشکل‌های صنفی، انتقاد کرد.

حمید فروتن در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، گفت: "ما می‌خواستیم طبق سال گذشته، نمایشگاه عکس مطبوعات را در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات برگزار کنیم. طرح‌هایی برای برگزاری نمایشگاه عکس به دوستان معاونت دادیم و آنها به ما پاسخ دادند که باید این طرح‌ها در شورای تصمیم‌گیری مطرح شده، در صورت تأیید شدن، کار را به ما می‌سپارند که متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که نمی‌توانیم از طرح‌های شما، حمایت مالی کنیم".

براساس گفته‌های رئیس هیأت‌‌مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، در حال حاضر، برگزاری نمایشگاه عکس بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات، به‌جای انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، به دو یا سه شخص حقیقی سپرده شده است و با این اقدام، انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران نیز تصمیم گرفت که درپی اعلام مخالفت علنی خود با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نمایشگاه شرکت نکند.

این نارضایتی و شرکت نکردن در نمایشگاه، تنها شامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی نشده است. پیش از این، زمزمه‌های شرکت‌نکردن شش روزنامه در نمایشگاه مطبوعات امسال مطرح شده بود که با انتشار فهرست نهایی رسانه‌های حاضر در نمایشگاه، این مسأله قطعی شد.
براساس نام‌های منتشرشده، روزنامه‌های «دنیای اقتصاد»، «شرق»، «اعتماد»، «آرمان»، «آفتاب یزد» و «جهان صنعت» نیز که مدیران همه آنها اعضای هیأت‌مدیره انجمن روزنامه‌های غیردولتی هستند، در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت نکرده‌اند.

مدیران این روزنامه‌ها، به نتیجه نرسیدن مذاکرات با معاونت مطبوعاتی برای حذف طرح اشتراک و تغییر در روش پرداخت یارانه را انگیزه اصلی نبودنشان در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات امسال، اعلام کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More