شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراز نگرانی‌ها از اعتصاب غذای رضا شهابی و زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر

 

«فدراسیون جهانی کارگران حمل‌و‌نقل»، نسبت‌به زندانی‌شدن دوباره‌ی رضا شهابی، فعال کارگری، واکنش نشان داده و در بیانیه ای که روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، منتشر کرده، نگرانی شدید خود را از این موضوع ابراز کرده است.

این اتحادیه‌ی بین‌المللی کارگری، در بیانیه‌ی خود، علاوه‌بر تقاضا برای آزادی رضا شهابی،‌ خواستار آن شد که حکم زندان ابراهیم مددی، عضو هیأت‌مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه نیز، لغو شود.

استیو کاتن،‌ دبیرکل «فدراسیون جهانی کارگران حمل‌و‌نقل»، با اشاره به این‌که رضا شهابی نباید به‌دلیل فعالیت‌های صنفی‌اش مجرم شناخته شود، از نحوه‌ی برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با تشکل‌های صنفی، ازجمله «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه»، به‌عنوان یکی از اعضای آن فدراسیون، ابراز نارضایتی کرد.
رضا شهابی، روز ۱۸ مرداد، درحالی خود را به زندان کرج معرفی کرد که فشارهای  قوه‌ی قضائیه بر او، برای بازگشت به زندان، از یک‌سال پیش آغاز شده بود. او براساس پرونده‌ی جدیدی که قوه‌ی قضائیه برای او تشکیل داده و «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران»، آن را «پرونده‌سازی» خوانده، به یک سال دیگر زندان، محکوم شده‌ است.

براساس اعلام «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه»، اعتصاب غذای رضا شهابی از ۱۸مرداد و زمانی  آغاز شد که واحد اجرای احکام زندان، به او ابلاغ کرد که «کلیه‌ی مرخصی‌های پزشکی‌اش غیبت محسوب شده و محکومیت زندان او، ۹۶۸ روز ادامه می یابد». این تشکل کارگری افزود: «ادعای دادستانی مبنی‌بر پنج‌ماه غیبت از محکومیت حبس شش‌‌ساله‌ی رضا شهابی، در حالی است که او پس از مراجعه به زندان، نامه‌ی آزادی و اتمام محکومیت شش‌ساله‌ی خود را که به تاریخ ۱۸ شهریور سال ۹۴ بوده، در پرونده‌ی زندان، دیده بود».
رضا شهابی در اعتراض به بازگشت دوباره‌اش به زندان، از روز زندانی‌شدن مجددش دست به اعتصاب غذا زده و خواستار اتمام پایان دوره‌ی محکومیت و آزادی بی‌قیدوشرط از زندان است.
با ادامه‌ی اعتصاب غذای این فعال کارگری، سازمان عفو بین‌الملل، روز گذشته در کانال تلگرامی خود، نسبت‌به وضعیت او ابراز نگرانی کرد.

 

 

رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل، درباره‌ی بازگرندان دوباره‌ی رضا شهابی به زندان، در گفت‌وگو با وب‌سایت «ایران اینترنشنال» گفت: «بازگرداندن رضا شهابی به زندان، آخرین مورد آزار فعالان حقوق کارگران در ایران است. عفو بین‌الملل از مقامات ایران درخواست کرده که رضا شهابی را فوراً و بدون قید و شرط، آزاد کنند و اجازه دهند تا این زندانی، به خدمات پزشکی مناسب دسترسی کامل داشته باشد». او افزود: «باتوجه به این‌که رضا شهابی تنها به‌دلیل استفاده‌ی مسالمت‌آمیز از حق خود برای ابراز عقیده و آزادی تشکل و تجمعات، مورد دستگیری، پی‌گرد و آزار قضایی قرار گرفته است، از این جهت، دستگیری و حبس ایشان، خودسرانه و کاملاً ناعادلانه است».

این پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل، درباره‌ی وضعیت این زندانی گفت: «مقامات قضایی ایران، طی سالیان گذشته، رنج بسیاری را بر رضا شهابی تحمیل کرده‌اند. آقای شهابی بیش از چهار سال زندان را تحمل کرد و از لحظه‌ی بازداشت، مورد شکنجه، بدرفتاری و ضرب‌وشتم‌هایی قرار گرفت که باعث کمردردهای مزمن ایشان شد؛ به‌نحوی که طی چهار سال گذشته، درگیر مسائل پزشکی بودند. شرایط نامناسب زندان و عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب، شرایط رضا شهابی را به‌اندازه‌ای وخیم کرد که او پس از چهارسال، در مهرماه ۹۴ به مرخصی درمانی آمد».

 

 

رها بحرینی، دلیل برخورد فراقانونی قوه‌ی قضائیه نسبت‌به زندانیان عقیدتی-سیاسی و فعالان صنفی را این‌گونه توضیح می‌دهد: «این‌که مقامات قضایی ایران به بهانه‌ی سه ماه باقی‌مانده‌ی حکم رضا شهابی، ایشان را مجدداً به زندان بازمی‌گردانند، نشان می‌دهد که تحمل هیچ‌گونه فعالیتی برای احقاق حقوق کارگران را ندارند و هرگونه استفاده‌ی مسالمت‌آمیز از حق آزادی بیان و تجمعات را به بی‌رحمانه‌ترین شکل، سرکوب می‌کنند».

 

این فعال کارگری به سالن ۱۰ زندان رجایی‌شهر و محل نگهداری زندانیان سیاسی منتقل شده است. بندی که فاقد هرگونه امکانات ابتدایی زندگی است. در این بند، زندانیان امکان هواخوری ندارند و از کولر و یخچال، در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، خبری نیست.
 

  • اعتصاب غذای ۱۵ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر ادامه دارد

هم‌زمان، ۱۵ زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان رجایی‌شهر نیز در اعترض به وضعیت نگهداریشان، ۱۹ روز است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند. آنها نسبت‌به محرومیت از حقوق ابتدایی‌، ازجمله حق هواخوری روزانه، تهویه‌ی ضعیف و تحویل ناقص وسایل شخصی، معترض‌اند. براساس گزارش‌های منتشرشده، در سالنی که زندانیان در آن نگهداری می‌شوند، درها بسته است و پنجره‌های کوچک آن، با توری‌های ضخیم پوشیده شده که امکان جابه‌جایی هوا وجود ندارد.

 

 

به گزارش منابع خبری، این زندانیان با اعمال خشونت فیزیکی، روز یکشنبه ۸مرداد، به سالن ۱۲ زندان رجایی‌شهر منتقل شدند. «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» اعلام کرده است در سالنی که زندانیان به آن منتقل شده‌اند، دستگاه‌های کورکننده‌ی ارتباط موبایلی و دوربین‌های مداربسته وجود دارد که در سالن‌های دیگر، این تجهیزات وجود ندارد. با گذشت چندروز از انتقال زندانیان سیاسی به این بند، هنوز وسایل شخصی زندانیان، ازجمله داروهایشان، به آنها تحویل داده نشده است.

جعفر (شاهین) اقدامی، سعید ماسوری، ابوالقاسم فولادوند، حسن صادقی، رضا اکبری‌منفرد، امیر قاضیانی، زانیار مرادی، لقمان مرادی، سعید شیرزاد و شاهین ذوقی‌تبار، ازجمله زندانیانی هستند که در در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند.
بیش‌از ۵۰ زندانی سیاسی، ازجمله فعالان مدنی و کارگری وشهروندان بهایی، در زندان رجایی‌شهر محبوسند که طی سال‌های گذشته، بارها نسبت‌به وضعیت نگهداری‌ و عدم رعایت حقوق ابتدایی‌‌شان اعتصاب غذا کرده‌اند. در سال‌های گذشته، زندانیان سیاسی در ایران بارها در اعتراض به رعایت نشدن حقوقشان، در زندان اعتصاب غذا کرده‌اند که برخی از آنان مانند اکبر محمدی و هدی صابر، به همین دلیل جان باختند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More