شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احمدی‌نژاد مدعی تبانی قوای مقننه و قضاییه علیه دولتش شد

 

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، در یک مصاحبه ویدیویی مدعی شد که حملات داخلی علیه دولتش، برنامه های اسرائیل و آمریکا برای تاثیرگذاری تحریم‌های غرب علیه ایران بوده است.
 

به گزارش سایت دولت بهار، که اخبار مربوط به محمود احمدی نژاد را منتشر می‌کند، او روز سه‌شنبه ۱۶‌آبان، با طرح ادعای ارتباط یکی از نمایندگان مجلس هشتم با یک افسر اطلاعاتی بریتانیا خواستار برخورد قوه قضائیه با مقام‌هایی شد که وی آنها را مسببان داخلی تحریم‌ها خوانده است.

 

محمود احمدی‌نژاد به نام این نماینده اشاره نکرده اما می‌گوید: "آن آقا [نماینده مجلس] قبل از اینکه برود مجلس دوبار با این فرد [افسر اطلاعاتی بریتانیا] توی مونیخ ملاقات کرده بدون حضور سفیر، بدون حضور کارشناس وزارت خارجه و بدون حضور مترجم رسمی، و ملاقات محرمانه. بعد جالب است گزارش داریم که بهار ۹۰ همان آقا آمده تهران با همان آقا ملاقات کرده و گفته ما می دانیم شما ۱۸ ماه بیشتر برای زدن دولت فرصت ندارید، باید بجنبید! خب اینها کی هستند و قوه قضائیه از این ها اطلاع ندارد؟".

رئیس‌جمهوری سابق ایران در این مصاحبه همچنین گفته که درباره این موضوع "گزارش رسمی" وجود دارد و قوه قضائیه نیز از این موضوع اطلاع داشت، اما برخورد نکرد.
 

محمود احمدی‌نژاد در ادامه این مصاحبه به حمله به سفارت بریتانیا هم اشاره کرده و مدعی شده که یک هفته قبل از حمله به سفارت بریتانیا در تهران، نماینده لندن دراتحادیه اروپا، طرح تحریم‌های این اتحادیه علیه تهران را مطرح کرده و با رأی منفی دیگر کشورها مواجه شده بود، اما این نماینده پس از آن گفته بود "هفته بعد در تهران اتفاقی می‌افتد که ورق به نفع آمریکا و انگلیس برمی گردد".
رئیس‌جمهوری سابق ایران افزوده که مقام‌های بریتانیایی از طرح حمله به سفارت این کشور در تهران اطلاع داشتند و با هدف جلب نظر دیگر کشورهای اروپایی برای تحریم ایران، از این حمله استقبال کردند.
احمدی نژاد با اشاره به این‌که این اتفاقات با هماهنگی و برای تضعیف دولت او انجام شده است، گفته است: "در برقی سفارت باز بوده و حافظه کامپیوترها از قبل خالی بوده. روشن و مشخص است که خودش در جریان است و طراحی خودشان است و به‌دست چه کسانی اجرا شده و چه کسانی زمینه را فراهم کردند و همکاری کردند؟".
احمدی‌نژاد در ادامه مصاحبه اشاره کرده که از طریق تلویزیون متوجه 'اشغال سفارت بریتانیا' شده و با تماس با نیروی انتظامی خواستار برخورد با نیروهای حمله کننده به سفارت شده است.

وی افزود: "زنگ زدم نیروی انتظامی، گفتم این چه بساطی است مگر کشور صاحب ندارد؟ گفتند 'نیروهای ما دارند برخورد می‌کنند و [اوضاع تحت] کنترل است'. گفتم تلویزیون روشن است و ایستادند [نیروی انتظامی] دارند نگاه می‌کنند، این‌ها می‌روند داخل و می‌آیند، این چه چیزی هست برو جمعش کن".

 

رئیس جمهور سابق ایران می‌گوید که اشغال سفارت بریتانیا در تهران بعد از طرح مجلس برای کاهش روابط سیاسی با این کشور بوده که به گفته او در آن زمان ضرورتی نداشته است.

۸‌ آذرماه ۱۳۹۰ حمله به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران روابط و مناسبات دو کشور را به پایین‌ترین سطح رساند. در آن روز معترضان که از موانع پلیس عبور کردند، از در و دیوار سفارت بریتانیا در تهران بالا رفتند و اقدام به تخریب اموال سفارت کردند و تصاویر این حمله بصورت زنده از صدا وسیمای جمهوری اسلامی پخش شد. پس از این حمله، بریتانیا سفارت خود در تهران را تعطیل و دیپلمات‎‌های خود را به لندن فراخواند و دیپلمات‌های ایرانی را از بریتانیا اخراج کرد. شورای امنیت سازمان ملل هم این حمله را محکوم کرد.

 

  • علی لاریجانی و تحریم‌ها

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از مصاحبه خود علی لاریجانی، رئیس مجلس و برخی نهادهای زیر‌نظر رهبری از جمله صدا وسیما و قوه قضاییه را متهم می‌کند که در تحریم‌ها علیه دولت وی نقش داشته و به‌دنبال "زمین زدن" دولت او بودند.

 

احمدی نژاد همچنین ادعا کرد که دلیل تحریم‌های سازمان ملل و کشورهای غربی علیه ایران نه اقدامات دولت او در توسعه برنامه اتمی ایران، بلکه ابهامات مربوط به پرونده ابعاد احتمالی نظامی پرونده اتمی، موسوم به پی.ام.دی بود که در دولت قبل رخ داده بود.

او در این زمینه گفت: "در سال ۸۶-۸۵ ما با آژانس وارد گفت‌و‌گو شدیم که آقا هر چه داری بگذار روی میز ما می خواهیم حل کنیم، آژانس آمد شش تا سوال در مورد همان سال های ۸۲-۸۰ گذاشت به اضافه مطالعات ادعایی. گفت آمریکایی‌ها یک سری ادعاهایی کردند. من به آقای علی لاریجانی که دبیر شورای امنیت ملی بود و می‌رفت مذاکره می‌کرد گفتم این آخری را نپذیرید و شش تای دیگر را جواب بدهید، مطالعات ادعایی که چهارچوب ندارد آمریکا می‌تواند هر لحظه حرف جدیدی بزند، ما چرا باید زیر بارش برویم؟ بالاخره ایشان بدون نظر من و برخلاف نظر من رفت و در مورد آن شش تا و به اضافه مطالعات ادعایی آمریکا تعهد داد. خب آن شش تا را خیلی زود ما پاسخ‌هایش را پیدا کردیم و دادیم، آژانس تایید کرد و گذاشتیم آنجا. یک دانه مانده که باز هم مربوط به مطالعات ادعایی مربوط به سال ۸۲-۸۰ است که تا الان آمریکا کشش داده است و به همین بهانه تحریم‌های جدید آمد. خب بینید چرا؟ رئیس جمهور با یک کاری مخالف بوده و انجام شده و با کاری موافق بوده. در همین مجلس چه کسانی با مبادله مخالفت کردند؟ رییس شورای امنیت ملی و رییس مجلس چکار کردند؟ نگذاشتند حل و فصل شود در حالی که ما در موضع قدرت بودیم. بعد که دولت را در داخل تضعیف کردند و ما به موضع ضعف رفتیم، رفتند توافق کردند. باید معلوم شود اینها نقششان چه بوده، چرا این اتفاق افتاده است؟"

رئیس جمهوری سابق ایران اعلام کرد که دولتش چند طرح را برای خنثی کردن تحریم های غرب آماده کرده بود اما رئیس مجلس و چهره‌های سیاسی اصولگرای مخالفش مانع اجرای این طرح‌ها شدند و گفت: "آن سیاسیون مسخره می کردند که نخیر آقا! اینها می‌خواهند به رهبری جام زهر بدهند.. اما اگر رهبری از دولت حمایت نمی‌کردند اینها در داخل دولت را تکه پاره می‌کردند".

سخنان محمد احمدی‌نژاد درحالی است که در دوران هشت ساله رياست جمهوری او، پرونده برنامه اتمی ايران از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به شورای امنيت سازمان ملل واگذار و قطعنامه های متعددی علیه ایران توسط آژانس و شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More