شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اخبار انتخاباتی پنجشنبه در یک نگاه

 

  • نظرسنجی: پیشتازی روحانی در مشارکت بالای ۷۰ درصد

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داده یک نظرسنجی تلفنی که شامگاه سه‌شنبه و صبح روز چهارشنبه (۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) با جامعه آماری ۱۵۰۰ نفری انجام شده، پیشتازی حسن روحانی را نشان می‌دهد.

مجموع شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، ۷۱۶ نفر زن و ۷۸۴ نفر مرد بوده‌اند. از این تعداد بیش از ۱۷ درصد گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت نخواهند کرد. بیش از ۱۲۲ درصد تصمیمی نگرفته‌اند. نزدیک ۷۰ درصد می‌گویند که در انتخابات شرکت می‌کنند. از میان شرکت کنندگان قطعی بیش از ۶۲ درصد به حسن روحانی رای خواهند داد.ابراهیم رئیسی با حدود ۲۳ درصد، مصطفی هاشمی‌طبا ۳۳ درصد و مصطفی میرسلیم کمی بیش از  ۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

  • ستاد انتخابات کشور اسامی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را منتشر کرد

یک روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ستاد انتخابات کشور، آگهی اسامی نامزدهای این دوره از انتخابات را منتشر کرد.

 

 اسامی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری آگهی

 

در متن آگهی اسامی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمده است:

در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری ، اسامی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای محترم نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می گردد:

۱- آقای سید مصطفی آقامیرسلیم- مشهور به میرسلیم- فرزند سیدجلال-کد نامزد ۳۳

۲-آقای حسن روحانی- فرزند اسدالله-کد نامزد۵۵

۳-آقای سید ابراهیم رئیس الساداتی- مشهور به رئیسی- فرزند سیدحاجی-کدنامزد ۶۶

۴-آقای سید مصطفی هاشمی طبا- فرزند سیدابوالقاسم-کدنامزد۸۸

 

  • بسیج، سپاه و نیروی انتظامی تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند

 

حسين ذوالفقاری
 

حسين ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی ایران می‌گوید با توجه به حجم بالای مسئولیت نیروی انتظامی، بسیج و سپاه نیز در کنار نیروی انتظامی مامور حفظ امنیت انتخابات هستند. او افزوده: «پیش بینی نتیجه از سوی کاندیداها و اعلام پیروزی یا تدارک برای جشن پیروزی پیش از اعلام رسمی، تخلف انتخاباتی تلقی می‌شود و با آن بر اساس قانون برخورد خواهد شد.» معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشورهمچنین گفته: امیدوارم همه افراد قانون را ملاک عمل قرار دهند و از قانون تمکین کنند  و هر آنچه که نتیجه انتخابات بود بپذیرند و امیدواریم اولین کسانی که به رئیس جمهور منتخب مردم تبریک می گویند کاندیداهای رقیب باشند.

 

  • علی مطهری مردم را به شرکت در انتخابات فراخواند

علی مطهری، نایب رییس مجلس از شهروندان ایران خواست با توجه به "حساسیت بالای شرایط داخلی و خارجی" در انتخابات شرکت کنند. او گفته: «برخی فکر می کنند راه اصلاح امور بسته است و شرکت در انتخابات فایده‌ای ندارد این فکر کاملا خطاست.» مطهری با اشاره به بهبود جایگاه ایران در جهان و انضباط مالی و توجه به حقوق شهروندی نسبت به چهار سال گذشته، افزود :«دوره دوم دولت آقای روحانی دوره تحقق بسیاری از آرمان‌ها و آرزوها خواهد بود.»

 

  • حمایت جمعی از زنان زندانی سیاسی-عقیدتی زندان اوین از حسن روحانی

نازنین زاغری

 

نرگس محمدی
 

سایت سحام نیوز گزارش داد که جمعی از زنان زندانی سیاسی-عقیدتی زندان اوین به حسن روحانی رأی خواهند داد. نسیم باقری، زندانی بهایی، نسیم زرگران، کشیش مسیحی، نازنین زاغری، زندانی بریتانیایی-ایرانی، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر از جمله رای دهندگانی هستند که حمایت خود را از حسن روحانی اعلام کردند. آنها از مسئولان زندان خواسته اند تا امکان شرکت در انتخابات را در زندان فراهم نمایند.

 

  • آمادگی شبکه نظارتی شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات

سیامک ره‌پیک، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، از آمادگی کامل مجموعه شبکه نظارت بر انتخابات اعم از هیئت های نظارت در استان‌ها ، شهرستان و بخش‌ها و تمام عواملی که فردا وظیفه نظارت را بر عهده دارند خبر داد. وی افزوده: امروز در این ستاد کارهای نهایی و شرایط نظارت مرور می شود . همزمان احمد جنتی، دبیر و برخی اعضای حقوقدان شورای نگهبان پس از این جلسه از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند.

 

  • عقب نشینی وزارت کشور در برابر شورای نگهبان درباره اعلام نتایج

 

وزارت کشور در برابر شورای نگهبان

 

یک روز پس از گفته وزیر کشور درباره نحوه اعلام نتیجه انتخابات، عباسعلی کدخدایى،‌ سخنگوی شورای نگهبان، در روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، گفت: «پیشنهاد ما به وزارت کشور این است که با توجه به حساسیت انتخابات ریاست جمهورى گزارشات اعلام نتایج به صورت تدریجى اعلام شود.»

روز گذشته محمدحسین مقیمی، قائم مقام وزارت کشور ایران گفت که بعد از مشورت با شورای نگهبان و "مرتفع شدن مشکل قانونی" این وزارتخانه تصمیم به اعلام تدریجی نتایج آرای انتخابات گرفته است. این درحالیست  که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز سه‌شنبه گفته بود: «نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت تجمیع شده و یک باره توسط وزیر کشور اعلام خواهد شد.»

 

  • توصیه رییس ستاد انتخابات تهران به مردم و کاندیداها

شهاب‌الدین چاووشی، رییس ستاد انتخابات تهران با توجه به پایان تبلیغات انتخاباتی درباره سطح مشارکت در وضعیت سیاسی کشور از مردم ایران خواسته تا که با حضور گسترده، به موقع و متناوب در پای صندوق‌ها از تراکم فشارها و خستگی نیروهای خدمتگزار در شعب اخذ رای بکاهند تا نیاز به تمدید زمان  نباشد و عوامل شعب اخذ رای بتوانند به موقع و بانشاط به استخراج نتایج آرا همت گمارند .چون طولانی شدن زمان اخذ رای از دقت و سرعت کاراجرایی به‌دلیل خستگی نیروها می‌کاهد.

 

  • جهانگیری مردم را به آرامش فراخواند

 

اسحاق جهانگیری با انتشار پستی در صفحه توییتر خود نوشته: در ایام تبلیغات آن‌چه لازم بود گفته  شود را با مردم در میان گذاشتم، اکتون حفظ آرامش و قانونمداری و پرهیز از رفتارهای هیجانی مهمترین اصل است.

 

  • توضیح دبیر ستاد انتخابات خوزستان درباره دلیل تعدد کاندیداهای شورا

دبیر ستاد انتخابات خوزستان درباره تعدد کاندیداهای شورا در استان و دشواری بررسی صلاحیت همه کاندیداها از سوی مردم، گفت: بحث انتخابات شورای شهر یک مشارکت شهروندی است و نمی‌توان شهروندان را از انتخاب شرعی خود محروم کرد.فضل‌الله‌پور با بیان اینکه تکثر داوطلبان موضوع مهمی نیست، افزود: اگرچه ممکن است این مسأله روند اجرایی انتخابات را پیچیده کند، اما در نهایت مردم هستند که نامزد اصلح را انتخاب خواهند کرد.

 

  • اطمینان خواهیم داد که آراء داخل صندوق قرائت شود

دبیر هیئت بازرسی انتخابات استان کرمان با تأکید براین‌که هر نامزد انتخاباتی که رأی آورد، قطعاً مورد تمکین قانون خواهد بود، گفت: براساس تدابیر صورت گرفته برای هر شهرستان دو مشاور حقوقی با هماهنگی کانون وکلای دادگستری انتخاب و معرفی شده‌اند، از این‌رو انتظار می‌رود فرمانداران با اقتدار امور را دنبال کنند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، «محمد باژیان» افزوده: براساس تدابیر صورت گرفته برای هر شهرستان دو مشاور حقوقی با هماهنگی کانون وکلای دادگستری انتخاب و معرفی شده‌اند، از این‌رو انتظار می‌رود فرمانداران با اقتدار امور را دنبال کنند

 

  • عارف: اگر مردم شرکت نکنند آنچه نمی خواهند اتفاق می افتد

عارف
 

محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان درگفتگو با ایسنا گفته: اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند آن چیزی اتفاق می‌افتد که نمی‌خواهند و برای اینکه اینگونه نشود باید حتما در انتخابات شرکت کنند.

 

  • مجید انصاری: تجربه نشان داده که عدم مشارکت فاجعه به بار آورده

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز درگفتگو با ایسنا با بیان اینکه تجربه نشان داده عدم مشارکت در انتخابات فاجعه به بار آورده است، گفت: حضور مردم در انتخابات با سرنوشت و زندگی آنها و سرنوشت شهر و کشور و آینده‌شان ارتباط مستقیمی دارد زیرا تجربه گذشته نشان داده است که بی‌دقتی در رأی دادن یا عدم مشارکت چه فاجعه‌ای در یک دوره هشت ساله برای کشور به بار می‌آورد.
 

  • واکنش شریعتمداری به حاشیه‌های دیدار تتلو و رئیسی

 

آقای تتلو با جناب رئیسی

 

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «من درباره دیدار آقای تتلو با جناب رئیسی هیچ اظهار نظری نداشته‌ام و از دروغی که طرفداران آقای روحانی به اینجانب نسبت داده‌اند هم اصلا تعجب نمی‌کنم.» روز گذشته در برخی شبکه‌های اجتماعی به نقل از شریعتمداری نوشته شده بود: «دیدن آقاى رئیسی در کنار خواننده زیرزمینی(تتلو) حرکت بسیار اشتباهی بود. هيچگاه اصول‌گرايان را تا اين حد درمانده نديده بودم».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More