شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اخبار انتخاباتی چهارشنبه در یک نگاه

  • وزیر کشور: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت نهایی و یکجا اعلام می شود

 

عبدالرضا رحمانی فضلی

 

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، پیش بینی کرده است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول مشخص شود. وی گفته،  نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت تجمیع شده ویک باره توسط وزیر کشور اعلام خواهد شد. عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه تلویزیونی «گفت‌وگوی ویژه خبری» درباره نحوه اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، «روند کار اینگونه است که آمار از تک تک شعبه‌ها جمع می‌شود و اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت آن را امضا می‌کنند سپس یک نسخه برای شورای نگهبان و وزارت کشور می‌آید که این آمار تطبیق داده شده و تجمیع می‌شود و سپس شورای نگهبان و وزارت کشور آن را امضا می‌کنند و وقتی همه آمار نهایی شد، وزیر کشور آن را اعلام می‌کند اگر هم اختلافی پیش آمد مبنا صورتجلسه شعبه‌هاست. او تاکید کرد: هیچ مشکلی نخواهیم داشت و هماهنگی با شورای نگهبان را انجام داده‌ایم.»

رحمانی فضلی همچنین گفته است:«با توجه به انصراف‌ها و ائتلاف‌هایی که انجام گرفته پیش‌بینی ما این است که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در مرحله اول مشخص می‌شود و دیگر نیازی به برگزاری مرحله دوم انتخابات نیست.» وی تصریح کرده است: اعلام نتایج احتمالا یک تا دو روز طول خواهد کشید ونتایج شنبه یایکشنبه اعلام خواهد شد.

 

  • سخنگوی شورای نگهبان: امانتدار آرای مردم‌ایم

 

عباسعلی کدخدایی

 

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه شورای نگهبان به عنوان تنها نهاد ناظر بر انتخابات وظایف مهمی بر عهده دارد، گفته است: تلاش داریم در بعد نظارت بر انتخابات امانتدار آرای مردم باشیم و در این‌باره پاسداری کنیم. به گزارش خبرگزاری‌های ایران ، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی افزود: بر سر صندوق‌های رای گیری بین ۳ تا ۵ نفر ناظر داریم که آموزش آنها و مدیریت این امور زمان‌بر بود و این‌کار با تلاش دوستان انجام شد.

کدخدایی درباره هیات‌های ناظر نیز گفت: از جمله موضوعی که در قانون آمده حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوق‌هاست که از طریق وزارت کشور، شورای نگهبان و هیات‌های ناظر این کار انجام می‌گیرد. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری را در حدود بیش از صد کشور برگزار می‌کنیم. کدخدایی در زمینه تخلفات انتخاباتی گفته: بیش از ۲۰۰ مورد تخلف بوده که آنها را برای وزارت کشور و قوه قضاییه ارسال کردیم. هیأتی هم از سوی قوه قضاییه با سرپرستی دادستانی کل تعیین شده که مشغول بررسی تخلفات و گزارشات هستند، اما اینکه تخلاف عمده‌ای صورت گیرد که بخواهد تعیین کننده سرنوشت انتخابات باشد، هنوز گزارشی به ما نرسیده است.  کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه انتخاب محل شعبه اخذ رای برای حضور نمایندگان نامزدها با شورای نگهبان است یا با وزارت کشور؟ گفت: در خصوص حضور نمایندگان نامزدها باید بدانید که این موضوع بر عهده وزارت کشور است که کارت‌های لازم را برای آنها صادر می‌کند، البته وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان باید تعیین کند که افراد در کجا حضور داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان گفته است: اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود هفته بعد از انتخابات، انتخابات برگزار می‌شود و تبلیغات هم از همان روز اعلام نتیجه و تا ۲۴ ساعت قبل از برگزاری انتخابات انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار تلویزیون المنار لبنان مبنی بر اینکه در کشورهای خارجی هیأت‌های بین‌المللی در انتخابات نظارت می‌کنند و آیا ایران قبول می‌کند که هیأت‌های بین‌المللی در انتخابات نظارت کنند؟ گفت: نظارت بر انتخابات از سوی نهادهای بین‌المللی و یا کشورهای دیگر امری توافقی است و در جایی اتفاق می‌افتد که مشکلاتی در کشور باشد. به دلیل اینکه انتخابات در ایران مردمی است و توسط مردم انتخاب صورت می‌گیرد ضرورتی دیده نشده که این کار انجام بگیرد، اگرچه ما از آن ابایی نداریم.

 

  • حمایت برخی از چهره‌های سیاسی از حسن روحانی

عباس امیرانتظام، داوود هرمیداس باوند، علی رشیدی و حسین شاه‌حسینی از جبهه ملی در بیانیه ای، از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو حمایت کردند

 

  • انصراف قالیباف از انتخابات رسما به وزارت کشور اعلام شد

انصراف محمدباقر قالیباف از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم صبح  امروز رسما به وزارت کشور اعلام شد. محمد دهقان رئیس ستاد انتخابات قالیباف نامه رسمی انصراف این کاندیدا را صبح امروز به وزارت کشور به صورت رسمی ابلاغ کرد

 

  • پایان فرصت تبلیغاتی نامزدها در رسانه‌ها

فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در صداوسیما و دیگر رسانه‌ها از جمله مطبوعات امروز به پایان می‌رسد. خبرگزاری ایسنا گزارش داد، برنامه‌های زنده و ضبط شده نامزدهای دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در صداوسیما از ششم اردیبهشت‌ ماه آغاز شده بود که امروز (۲۷ اردیبهشت‌ ماه) به پایان می‌رسد. همچنین با به پایان رسیدن فرصت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و به پایان رسیدن سفرهای استانی و گردهمایی‌های هر یک از کاندیدا، فرصت تبلیغات روزنامه‌های ارگانی نیز که تاکنون از نامزدهای مورد نظرشان حمایت می‌کردند، به پایان می‌رسد.

 

  • تذکر درباره برنامه‌های تلویزیونی قالیباف

ستاد انتخابات کشور روز سه شنبه در نامه‌ای به سازمان صدا و سیما به تداوم حضور محمدباقر قالیباف در جدول پخش برنامه‌های تلویزیونی تذکر داده و خواستار توضیحات این سازمان در این مورد شده است. در بیانیه ستاد انتخابات کشور به موضوع انتشار متن پیام ائتلاف آقای محمدباقر قالیباف و کناره گیری وی به نفع ابراهیم رئیسی توسط سازمان صدا و سیما در بخش‌های مختلف خبری از جمله به صورت زیرنویس و همچنین حضور آقای قالیباف در جدول پخش برنامه نامزد‌ها به رغم کناره گیری اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است:«ستاد انتخابات کشور طی مکاتبه‌ای به سازمان صدا و سیما نسبت به این اقدام تذکر و خواستار توضیحات آن سازمان شد.» ستاد انتخابات کشورپیشتر نیز از نامتوازن بودن برخی از برنامه های صدا و سیما در  خصوص نامزدها انتقاد کرده بود.

 

  • علی شمخانی: شرکت در انتخابات نمادی از پشتیبانی قاطع از نظام اسلامی است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با صدور پیامی به نقش و اهمیت مشارکت مردمی در انتخابات را در جهت تقویت امنیت کشوراشار کرده و آن را تضمین و ارتقاء رشد سیاسی جامعه  و در عین حال حفظ ثبات سیاسی خوانده است. شمخانی با تاکید بر آمادگی و هماهنگی کامل مجموعه دستگاههای اجرایی ، نظارتی و انتظامی برای برگزاری انتخاباتی امن گفت: مشارکت مردم در عرصه  مناسبات خارجی نیز موجب افزایش اقتدار سیاسی، امنیتی ،دفاعی و پشتوانه اصلی استیفای حقوق ملی در عرصه بین‌المللی می‌شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی مردم را به شرکت گسترده در انتخابات فراخوانده و آن را نمادی از پشتیبانی قاطع از نظام اسلامی خوانده است.

 

  • شهرداد روحانی از حسن روحانی حمایت کرد

 

شهرداد روحانی

 

شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران، اعلام کرده است «در راستای اعتلای فرهنگ و هنر» ایران، به حسن روحانی رای خواهد داد. رهبر ارکستر سمفونیک تهران با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود از حسن روحانی به عنوان کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرده و نوشته است: در راستای اعتلای فرهنگ و هنر سرزمینم، با روحانی تا ۱۴۰۰.

 

  • حسن خمینی از حسن روحانی حمایت می کند

حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی از انتخاب مجدد حسن روحانی حمایت کرد. سیدحسن خمینی در اینستاگرام خود نوشت: جا دارد بار دیگر از روحانی حمایت کنیم.  او پیشتر نیز گفته بود: «همه با هم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنیم تا سرنوشت سال‌ها و دهه‌های بعد خود را به اراده خود رقم زنیم». او  در ضمن، پیامی ویدئویی نیز در حمایت از حسن روحانی در انتخابات، منتشر کرده است. 

 

  • سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی:نگران هستیم؛ برخی به دنبال تجمعات مشکوک هستند

محمدعلی وکیلی

محمدعلی وکیلی در چهارمین نشست خبری خود در پاسخ به اینکه از سوی ستاد هشدارهایی برای جلوگیری از تحرکات خیابانی داده شده بود، علت چیست؟ گفت: نگران هستیم؛ برخی به دنبال تجمعات مشکوک هستند به همین دلیل هشدارها برای آن است که بهانه را از دست رقیب بگیریم . وکیلی افزود: خواست ما این است که شور و نشاط انتخاباتی بین مردم حاکم شود و مردم بدون هراس و وحشت وهیچگونه تعرضی به انتخاب برسند؛ به همین دلیل از هواداران می خواهیم که به تبلیغات خود ادامه دهند و آن را به صورت چهره به چهره ادامه دهند .

آقای وکیلی در این نشست خبری همچنین گفته:  براساس نظر سنجی های انجام شده، ۵۰ درصد آرای قالیباف در سبد رای روحانی قرار دارد. وی ادامه داد: تفاوت کناره گیری جهانگیری با قالیباف دراین است که جهانگیری در اوج محبوبیت و افتخار کناره گیری کرد ولی قالیباف را بهتر می دانید. سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی به برنامه روز گذشته رقیب انتخاباتی اشاره کرد و افزود: به عنوان نماینده مردم از اتوبوس کشی روز گذشته عذرخواهی می کنم که موجب آزار مردم شد.

وکیلی افزود: تخریبی که علیه روحانی و دولت صورت گرفت و می گیرد شاخص مهمی در آورده دولت روحانی در حوزه آزادی است. این تخریب ها مصداق بارز سیاه نمایی است که محصول آن آزادی عملی است که توسط دولت روحانی در طول چهار سال گذشته نهادینه شده است . وی توصیه ای هم به کسانی که نمی خواهند در انتخابات شرکت کنند کرد وگفت: شما با رای ندادن خود عملا به فردی رای می دهید که نفع آن مشارکت حداقلی است.

 

  • هیچ دستور قضایی درباره فیلتر صفحات اینستاگرامی منتقد دولت صادر نشده است

عبدالصمدخرم آبادی

عبدالصمد خرم آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در خصوص شایعه فیلتر برخی صفحات اینستاگرامی رسانه‌های منتقد دولت، نظیر خبرگزاری فارس، افسران جنگ نرم  و صفحات برخی دیگر از فعالان فضای مجازی که در روزهای اخیر از دسترس خارج شده اند، گفت: هیچ دستوری از ناحیه مراجع قضایی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص فیلتر پایگاه‌هایی که نامبرده شد، صادر نشده است. وی درباره دلیل مسدود شدن این پایگاه‌ها و صفحات اعلام کرد: فرضیات متعددی در خصوص دلایل مسدود شدن این پایگاه‌ها وجود دارد. از جمله ممکن است این پایگاه‌ها و صفحات با اغراض سیاسی از سوی مدیر آمریکایی شبکه اینستاگرام، مسدود شده باشد. دبیرکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزوده : زمانی که مسئولان اجرایی اقدامی در جهت راه اندازی شبکه های داخلی انجام نمی دهند و به فعالیت شبکه های بیگانه در فضای مجازی کشور افتخار می‌کنند و شهروندان ایرانی ناچار به استفاده از شبکه های خارجی هستند، وقوع چنین اتفاقاتی در شرایط حساس انتخابات دور از انتظار نیست و علت این مسدود شدن را باید از مسئولان اجرایی ذی ربط پرسید.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More