شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اصلاح‌طلبان جوان در نامه به خاتمی خواهان دموکراتیک شدن مدیریت اصلاحات شدند

 

 

 

جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در نامه‌ به سید محمد خاتمی، همزمان با ۲۱ امین سالگرد دوم خرداد، خواستار انتخابی شدن عضویت در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و جلوگیری از دوپینگ سیاسی برخی به نام اصلاحات شدند.

در این نامه که امضا کنندگان آن عمدتا به نسل جوان جریان اصلاح‌طلبی تعلق دارند، گفته شده است که علی رغم گذشتن ۲۱ سال از دوم خرداد، جریان سیاسی موسوم به اصلاحات هنوز از سامان سیاسی متناسبی برخوردار نیست.

در این نامه آمده هرچند «سیاست‌‌‌‌ورزی جامعه محور» در جبهه اصلاحات در سال ۸۸ عمده شد، لیکن در غیبت فعالان و کنشگران سیاسی اصلاحات در مقطع پس از ۸۸ و نیز دهه ۹۰ شمسی «طیف نیروهای کمتر سیاسی و یا کمتر متعهد به آرمان‌های اصلاحات»، یعنی بوروکرات‌ها و محافظه‌کاران این جبهه، دست بالا را در مناسبات درونی آن پیدا کردند.

نویسندگان، که در میان آنها نام افرادی چون محمد رمضان‌زاده ، جواد روح، آمنه شیرافکن، مهدی شیرزاد و ریحانه طباطبایی به چشم می‌خورد، گفته‌اند امروز در ایران شاهد رشد گونه‌ای از اصلاح‌طلبی هستیم که به نوعی سیاست‌ورزی «صرفا بوروکراتیک، بی‌‌‌‌‌برنامه و تهی از آرمان» به منظور جابجایی درمیان حلقه‌ای محدود از مدیران سیاسی تقلیل پیدا کرده که شوربختانه گاه نشانه‌هایی از فساد و خویشاوندسالاری هم در میان آن‌ها دیده می‌شود.

در این نامه گفته شده «شورای عالی اصلاح‌‌‌طلبان» که باید محلی برای کنشگران سیاسی دموکراسی‌خواه باشد، در غیاب بسیاری از چهره های مورد وثوق ملی «در خطر تبدیل شدن به موضع استقرار دائمی بروکرات‌ها و تکنوکرات‌های محافظه‌کار دولتی» قرار دارد.

نویسندگان گفته‌اند انتشار اخباری مبنی بر برنامه ریزی برخی افراد برای انتخابات آتی از طریق تبدیل این نهاد به یک ستاد انتخاباتی، حس ناخوشایند سوءاستفاده از موقعیت سیاسی را در میان بسیاری از هواداران جوان جریان اصلاحات دامن زده است.

نویسندگان این نامه در پایان از سید محمد خاتمی درخواست کرده‌اند که نسبت به شکل‌گیری اصولی سازمان سیاسی اصلاح‌طلبان، به نحوی که در نهاد عالی سیاستگذاری آن «اصل انتخابی بودن و شکل گیری از پایین به بالا» در راس امور باشد و مشروعیت از مشارکت «تمامی فعالان ملی و منطقه‌ای واقعا اصلاح‌طلب» کسب شود، اقدام کند و همچنین از سهم‌خواهی افرادی که محدودیت‌های ایجاد شده برای چهره‌های مقاوم و شاخص اصلاح طلب را به عاملی برای «دوپینگ سیاسی» خود بدل کرده‌اند، جلوگیری شود.

امضاکنندگان نامه پیشنهاد سپردن مدیریت شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به یکی از شخصیت‌‌‌‌‌های «مقاوم و ملی» و امتحان پس‌داده را داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More