شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران ادعای عربستان درباره حملات موشکی حوثی‌ها را رد کرد

 

نماینده ایران در سازمان ملل متحد نقش این کشور را  حمله موشکی اخیر حوثی های یمن به عربستان را رد کرد و این اتهامات را خلاف منشور ملل متحد دانست.

غلامعلی خوشرو، روز جمعه ۱۰ فروردین  در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، با اعتراض به این اتهامات و با اشاره به تهدیدات سخنگوی ائتلاف نظامی عربستان عنوان کرد که این اتهام‌ها و تهدیدها «برخلاف منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور است».

در حمله روز یکشنبه حوثی‌ها به چندین شهر عربستان  از جمله ریاض یک نفر کشته شد. عربستان، ایران را به تجهیز موشکی شبه نظامیان حوثی متهم کرد.  

سرهنگ ترکی الملکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان، دوشنبه ۶ فروردین‌ماه اعلام کرد که  ۷ موشک شلیک شده حوثی‌های یمن به خاک عربستان از ایران به یمن قاچاق شده اند. ملکی در آن نشست گفته بود که «ما حق پاسخ به ایران را در زمان و مکان مناسب محفوظ می‌دانیم».

در پی این ادعا سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران روز سه‌شنبه ۷ فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با رد ادعای عربستان مبنی بر دخالت ایران در پرتاب موشک گفت که یمن در محاصره عربستان است و امکان ارسال سلاح به این کشور وجود ندارد. جوانی  مدعی شد که یمن به این توانایی موشکی رسیده است که در برابر آن‌چه که «تجاوز عربستان سعودی» خواند، از خود دفاع کند.

عربستان سعودی به همراه چند کشور عربی دیگر و با حمایت ایالات متحده آمریکا عملیات نظامی علیه شورشیان حوثی یمن را در اسفند ۱۳۹۳ (مارس ۲۰۱۵) را آغاز کرد.

مداخله نظامی عربستان در یمن پس از آن صورت گرفت که شورشیان حوثی، صنعا پایتخت یمن، را به تصرف خود در آورده و دولت عبدربه منصور هادی را از قدرت ساقط کردند. ائتلاف عربی به رهبری عربستان ایران را متهم به حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها می‌کند.

کارشناسان سازمان ملل که بر اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه یمن نظارت می‌کنند طی گزارشی در دی ۱۳۹۶ اعلام کردند که درتحقیقات‌شان به «بقایای موشک، تجهیزات نظامی مرتبط، و پهپادهای نظامی ساخت ایران» دست یافته‌اند که «پس از اعمال تحریم‌های تسلیحاتی (سازمان ملل) علیه یمن به این کشور ارسال شده است». مقامات جمهوری اسلامی این اتهامات را رد می‌کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More