شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازتاب ثبت نام احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های خارجی

سی.بی.اس نیوز: احتمالاً احمدی نژاد رئیس جمهور آینده ایران می شود

 

خبرگزاری آمریکایی سی.بی.اس نیوز در تحلیلی پیرامون نام نویسی محمود احمدی نژاد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران می گوید احتمال پیروزی آن را نباید دست کم گرفت.

سی.بی.اس می گوید: «احمدی نژاد با نادیده گرفتن مخالفت صریح آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با حضور او در این انتخابات بخت حسن روحانی برای تجدید ریاست جمهوریش برای چهار سال دیگر را زیر سئوال برده است. از طرف دیگر حضور مجدد احمدی نژاد در صحنه سیاست ایران، شکاف های درون حاکمیت ایران پس از مواجهه با جنبش سبز در سال 88 را تشدید خواهد کرد.»

احمدی نژاد در پاسخ به این سئوال که چرا پس از مخالفت آیت الله خامنه ای هنوز قصد کاندیداتوری را دارد اعلام کرد که موضع رهبر جمهوری اسلامی «فقط یک توصیه» بوده است و قصد او حمایت از حمید بقایی معاون پیشین دولت خود برای رئیس جمهور شدن است.

خبرگزاری فرانسه: رئیس جمهور بدنام سابق ایران در پی شکاف بیشتر درحاکمیت

آژانس خبری فرانس پرس (خبرگزاری رسمی فرانسه) ورود احمدی نژاد به صحنه رقابت های انتخاباتی در ایران را تلاش او برای افزایش شکاف های درون رژیم خوانده است.

این خبرگزاری می گوید: «دوران زمامداری احمدی نژاد در فاصله سال های 2005 تا 2013 (میلادی) شاهد اوج گیری نارضایتی و شورش عمومی در داخل کشور، سقوط اقتصاد ایران و هرچه تیره تر شدن روابط این کشور با  غرب بود.

اما به گفته فرزان ثابت از مرکز بین المللی امنیت و همکاری در دانشگاه استانفورد ثبت نام غیرمتظره او برای ورود مجدد به صحنه انتخابات ریاست جمهوری «احتمالاً پیام تهدیدآمیزی به شورای نگهبان است که از دادن رأی عدم صلاحیت به حمید بقایی نامزد مورد نظر احمدی نژاد خودداری کنند.»

به گفته ناظران سیاسی مسایل ایران، اگر احمدی نژاد اجازه حضور در انتخابات را پیدا کند، ضرر حضور او بیشتر متوجه از بین بردن رأی متحدین سابق او در جبهة اصولگرایان خواهد بود تا بر علیه حسن روحانی و هواداران او.

فارین پالیسی: «نوچه سابق آیت الله خامنه ای» در راه رئیس جمهور شدن

اندیشکدة تحلیلی- خبری آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارش امروز خود می نویسد که آیت الله خامنه ای همه شرایط را برای پیروزی دست پرورده خود ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران فراهم کرده است.

فارن پالیسی می گوید: «حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران باتوجه به اوضاع اقتصادی- سیاسی داخلی کشور و آینده روابط ایران با همسایگان عرب خود و جهان، همه امتیازهای انتخاب شدن مجدد به عنوان رئیس جمهوری ایران را دارد، جز مهمترین فاکتور در نوع ساختار سیاسی کشور، یعنی حمایت آیت الله خامنه ای».

به گفته فارین پالیسی، بالا کشیدن ابراهیم رئیسی در انظار عمومی درحالی که او سال های متمادی از حضور در صحنه سیاسی کشور دور بوده است فقط و فقط زائیده ساختار بسته و هزار فامیلی دستگاه روحانیت - امنیتی حاکم بر ایران است. زیرا در کارنامه او پس از گذشت 40 سال از تأسیس جمهوری اسلامی هیچ اثری از یک روزکار و تجربه در امور کشورداری یا خدمت به مردم دیده نمی شود و صرفاً نام محل تولد او و ازدواج او با صاحبان قدرت و انجام دستورات بی وقفه و پرمخاطره آنها ابراهیم رئیسی را به جایگاه امروز او کشانده است.

اگر او زمانی نوچه آیت الله خامنه ای در مشهد در دوران پیش از انقلاب در ایران بود، امروز رهبر جمهوری اسلامی دست پرورده خود را که از مسئولین مستقیم یکی از خونین ترین تسویه حساب های سیاسی در تاریخ ایران است برای ادامه میراث خود پس از مرگش انتخاب کرده است.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More