شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احمدی نژاد؛ نور چشمی خامنه‌ای که مورد قهر واقع شد

 

احمدی نژاد، رییس جمهور پیشین ایران، برای اولین بار به صراحت در سخنان روز چهارشنبه ۶ دی ماه، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مورد قهر وی واقع شد.

رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۶ دی ماه در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، تاکید کرد: «آن کسانی که همه امکانات کشور دستشان هست یا بوده حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند.»

این در حالی‌است که پیشتر نیز نشانه‌هایی از سردی روابط بین رهبر جمهوری اسلامی و رییس دولت نهم  زمانی که به دستور خامنه‌ای  از کاندیداتوری ریاست جمهوری دور دوازدهم منع شده بود، در عرصه سیاسی نظام جمهوری اسلامی به طور آشکارا بارز شد.

 

  • احمدی نژاد از نورچشمی تا مورد غضب

ششمین رئیس جمهور ایران، درحالی به تدریج مورد قهر رهبر ایران واقع شد که عنان دشمنی و انتقادات شدید خود را متوجه علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه کرد.

در ماه‌های اخیر محمود احمدی نژاد در سخنرانی‌های تندی به دلایل مختلفی نظیر محاکمه برخی از یارانش همچون حمید بقایی، (رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت نهم و معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم،) به برادران لاریجانی، که متولی ریاست دستگاه قضا و مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارند، تاخته   و با قرار دادن تعیین ضرب‌‌الاجلی که مشخص کرد، صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه را تهدید به افشاگری علیه وی کرد و خواهان پاسخگویی او شد.

رییس جمهور پیشین ایران،  سرانجام روز دوشنبه ۴دی با انتشار  متنی مفصل که شامل ۲۹  ایراد رفتاری و ساختاری «با عنوان ارزیابی تحلیلی از وضعیت دستگاه قضایی» بود به شدت  عملکرد قوه قضاییه جمهوری اسلامی را زیر علامت سووال برد.

این در حالی بود که دو روز پس از این انتقادات صبر رهبر جمهوری اسلامی نیز لبریز شد و برای اولین بار  با جملاتی وی را مورد نکوهش قرار داد.

وی در سخنانی به احمدی‌نژاد هشدار داد: «کسانی که کشور در اختیارشان هست یا بوده دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند.»

احمدی‌نژاد در متنی که روز دوشنبه چهارم دی در سایت دولت بهار منتشر کرد، به اشکالات اساسی،  در «ساختار و تشکیلات و در رفتار مقامات قضایی »اشاره کرده و نوشت: «نارضایتی از عملکرد مقامات قضایی در حدی است که اگر از مردم نظرخواهی شود شاید درصد اندکی از مردم نسبت به عملکرد آن قوه رضایت داشته باشند.»

 

  • دوران محبوبیت رییس جمهور پیشین ایران نزد رهبر

احمدی نژاد در کارزار  انتخابات دور نهم ریاست جمهوری ایران سال ۱۳۸۸  با وارد کردن اتهام‌های اقتصادی به خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی در مناظره با میرحسین موسوی خبرساز شد.

در این انتخابات اعلام شد که  وی با کسب ۶۲ درصد  آراء پیروز این میدان است و  سه نفر  از کاندیداهای رقیب وی یعنی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی به نتیجه انتخابات اعتراض کردند  و  در پی آن بزرگترین اعتراض ایرانیان سراسر جهان علیه جمهوری اسلامی طی ۳۰ سال پیش از آن تاریخ، تحت عنوان «جنبش سبز» شکل گرفت.

این در حالی بود که شورای نگهبان به عنوان مرجع رسمی رسیدگی به شکایات و اعتراض‌ها پس از بررسی، در گزارش تفصیلی خود صحت دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را تأیید کرد و آیت‌الله خامنه‌ای نیز در خطبه نمازجمعه تهران اعلام کرد: «میان آقای هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهور، احمدی نژاد از سال ۸۴ اختلاف نظ‌رهای متعددی درباره مسائل خارجی، نحوه اجرای عدالت اجتماعی و برخی مسائل فرهنگی وجود دارد که البته نظر رئیس جمهور به نظر بنده نزدیک‌تر است.»

رهبر ایران همچنین در طول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد،  وی را به «دلیل مقاومت در برابر فشارهای بین‌المللی برای متوقف ساختن برنامه اتمی ایران» مورد تمجید قرار داده‌است. وی همچنین اعضای کابینه دولت او را به خاطر رد عقاید غربی، که به قول وی در دولت قبلی نفوذ کرده بود، ستود.

علی لاریجانی، یکی از منتقدان احمدی‌نژاد بود که در زمان دولت وی نامه‌هایی در اعتراض به قانون‌شکنی‌های دولت به احمدی‌نژاد نوشت.

 

  • از  شهرداری تهران تا ریاست جمهوری

محمود احمدی نژاد، از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ اولین استاندار اردبیل و از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ پنجاه و سومین شهردار تهران بود.  وی ششمین رئیس‌جمهور ایران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بود.

وی  هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانش‌یار دانشگاه علم و صنعت ایران است.

چندی پیش غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی با توجه به اثبات تخلفات نفتی دولت نهم و دهم احمدی نژاد، خواستار اخراج وی از مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More