شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخابِ نظام ۱۴۰۰| خبرگزاری فارس از ردصلاحیت لاریجانی، احمدی‌نژاد و جهانگیری خبر داد

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، از رد صلاحیت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و محمود احمدی‌نژاد  خبر داد.

خبر غیر رسمی رد صلاحیت این سه کاندیدای انتخابات درحالی منتشر شده است که علی لاریجانی چند دوره ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته است، اسحاق جهانگیری هم‌اکنون معاون اول رییس جمهوری اسلامی است و محمود احمدی‌نژاد نیز دو دوره به عنوان رییس جمهوری‌اسلامی فعالیت کرده است.

بنابر این گزارش با پایان یافتن بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان، اسامی نامزدهای نهایی به وزارت کشور ارسال شد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از «منابع مطلع» نوشت که «صلاحیت علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد و اسحاق جهانگیری مورد تایید قرار نگرفته است.»

این خبرگزاری همزمان از تایید صلاحیت هفت نفر خبر داد و نوشت که «با پایان یافتن روند بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری، این خبرگزاری به فهرست غیر رسمی کاندیداهای نهایی دسترسی پیدا کرده است.»

در گزارش خبرگزاری فارس آمده است که شورای نگهبان صلاحیت «ابراهیم رییسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» را تایید کرده است.

همزمان روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور، در نخستین ساعت بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که «تا این لحظه هیچ نامه‌ای از سوی شورای نگهبان مبنی بر اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده به وزارت کشور ارسال نشده و برخی گمانه‌زنی رسانه‌ها» تایید نمی‌شود.

مشاور وزیر کشور با رد گمانه‌‌زنی‌های رسانه‌ای در این زمینه گفت که هنوز نامه‌ای از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال نشده است.

در جریان ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری ۵۹۲ نفر به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کردند اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز بیست و ششم اردیبهشت ماه، در یک برنامه تلویزیونی گفت که از این تعداد، شورای نگهبان فقط صلاحیت حدود ۴۰ نفر را بررسی خواهد کرد.

کدخدایی درباره حذف ۵۵۲ کاندیدا پیش از بررسی صلاحیت‌شان در شورای نگهبان، گفت که «فقط حدود ۴۰ نفر طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند، یعنی بقیه افرادی که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلا بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌نام را به‌رسمیت نمی‌شناسیم.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More