شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه بازداشت‌ها در خوزستان و حضور امنیتی سنگین در برخی شهرها؛ اعتراض سران قبایل به جهانگیری

 

در حالی که روند بازداشت‌ها در شهرهای مختلف خوزستان و برخی دیگر از استان‌ها تشدید شده، یک نهاد حقوق بشری اسامی بیش از یکصد تن از بازداشتی‌ها را منتشر کرد؛ همزمان فیلم‌هایی از اعتراض قبایل خوزستان به اسحاق جهانگیری منتشر شده است.

همچنین نیروهای سپاه پاسداران بامداد شنبه دوم مردادماه پیکر فرزاد فریسات، از کشته‌شدگان در اهواز، را بدون اطلاع خانواده او دفن کردند.

یک منبع از خانواده فریسات به ایران‌اینترنشنال گفت که این خانواده هیچ یک از سه شرط سپاه پاسداران، شامل تحویل موبایل او، ارائه نام فردی که لحظه کشته شدن را تصویربرداری کرد و ارائه فهرستی از افرادی که در لحظه کشته شدن اطراف او بودند، را نپذیرفت.

گزارش‌هایی نیز از حضور سنگین نیروهای امنیتی در برخی شهرها، از جمله ایذه، منتشر شده است.

 

 

 

تشدید بازداشت‌ها و انتشار اسامی ده‌ها تن از بازداشتی‌ها

از آغاز اعتراض‌ها در خوزستان، دسترسی شهروندان در این استان و همچنین سایر نقاط ایران به اینترنت قطع یا با اختلال همراه بوده است.

شهرهای مختلف خوزستان که در روزهای اخیر شاهد قطع اینترنت موبایل و کندی شدید در اینترنت خانگی بود. با این حال گزارش‌هایی درباره برقرار شدن موقت اینترنت موبایل در روز شنبه منتشر شده است.

بر اساس خبرهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، با ادامه و گسترش اعتراض‌ها در خوزستان نیروهای امنیتی در روزهای اخیر بازداشت شهروندان را تشدید کرده‌اند.

در همین حال پایگاه خبری هرانا اسامی ۱۰۲ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات خوزستان را منتشر کرد.

بر اساس گزارش هرانا که روز شنبه منتشر شد، پراکندگی اعتراضات در ۳۰ شهر بوده و تعداد کشته‌ها تاکنون دست‌کم ۹ نفر است.

این پایگاه خبری مربوط به حقوق بشر نوشت که صدها نفر در این اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند اما تاکنون هویت این ۱۰۲ نفر مشخص شده است.

در فهرستی که هرانا منتشر کرده، شماری از افراد با حدود ۱۸ سال سن دیده می‌شوند و بنابر این فهرست، ایوب عبود النمنوم، کودک ۱۲ ساله، نیز روز ۳۱ تیر در شاوور بازداشت شده است.

 

فریاد بر سر جهانگیری و دفاع روحانی از کارنامه دولت

همچنین جمعی از سران قبایل خوزستان شامگاه جمعه در حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، با اعتراض شدید نسبت به وضعیت این استان، از سخنان استاندار در تمجید دولت به شدت انتقاد کردند و بر سر جهانگیری فریاد کشیدند.

بر اساس یکی از ویدیوهای منتشرشده، یکی از معترضان خطاب به جهانگیری و مقام‌ها می‌گوید: «خجالت بکشید، چرا اول باید مردم اعتراض کنند بعد آب را آزاد کنید.... حالا که تشنگی کشیدیم و شهید دادیم آمدید به ریش ما بخندید؟»

این فرد که نام او موسی کروشات، نماینده شیوخ عرب خوزستان، ذکر شده خطاب به جهانگیری می‌گوید: « خوزستان پر از آب اما تشنه، خوزستان پر از نفت اما بیکار، خوزستان پر از گاز اما با محرومیت‌های بسیاری در تمام مناطق است.»

اسحاق جهانگیری نیز در سخنرانی خود گفت: « این خیلی بد است به عنوان کسی که همه عمرم را در توسعه گذاشتم بگویم برنامه توسعه‌ای که اجرا کردیم، عوارضش را این‌گونه نشان می‌دهد.»

او همچنین گفت: «باید هوشیار باشیم تا در خوزستان و سیستان اتفاقی نیفتد که آمریکایی‌ها جشن بگیرند.»

جهانگیری که در نهمین روز اعتراض‌ها رهسپار خوزستان شد، پس از سپری کردن یک شب در این استان روز شنبه به تهران بازگشت.

با این حال روز شنبه حسن روحانی از کارنامه هشت ساله دولتش درباره خوزستان دفاع کرد و گفت امیدوار است دستور خامنه‌ای و سفر جهانگیری موجب «تخفیف» مشکلات خوزستان شود.

روحانی گفت: «باید مشکلات مردم حل شود، اعتراض حق روشن مردم است، تعداد اندک چند ۱۰ نفر را کنار می‌گذاریم، بقیه مردم اعتراض به‌حقی داشتند که می‌خواستند مشکلات کشاورزی، نخلستان‌ها و دام‌هایشان حل شود.»

اعتراض‌های مردم خوزستان شامگاه جمعه برای نهمین شب پیاپی و با وجود قطع گسترده برق در منطقه اهواز و همچنین شهرهای ماهشهر، سوسنگرد و شادگان ادامه یافت.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More