شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه بازداشت‌های خانه به خانه در خوزستان؛ یکی از مجروحان اعتراضات جان باخت

 

همزمان با ادامه بازداشت شبانه و خانه به خانه فعالان مدنی و معترضان در شهرها و روستاهای خوزستان، یک سازمان حقوق بشری خبر داد که یکی از مجروحان اعتراضات سوسنگرد جان باخت.

سازمان حقوق بشر اهواز روز پنجشنبه هفتم مرداد گزارش داد که مهدى حبيب‌السارى، جوان ١٨ ساله‌اى كه ۲۶ تیرماه در تجمعات اعتراضی در سوسنگرد با شلیک نیروهای امنیتی زخمی شده بود، شامگاه چهارشنبه جان باخت.

 

 

با این حال، شمار دیگری از فعالان گفته‌اند شامگاه چهارشنبه در جریان تیراندازی بی‌هشدار نیروهای امنیتی در پردیس اهواز به یک خودرو، یک جوان به نام علی عباس الساری کشته شد، دوست او به نام مهدی حبیب الساری به شدت زخمی شد و سرنشین سوم به نام مصطفی الساری نیز بازداشت شده است.

پیش از این، نهادهای حقوق بشری هشدار داده بودند که مجروحان اعتراضات خوزستان از بیم بازداشت شدن به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و جانشان در خطر است.

تاکنون اسامی حدود ۱۰ نفر از معترضان کشته شده در اعتراضات خوزستان منتشر شده است.

 

نماینده اهواز: از تعداد دقیق کودکان بازداشتی بی‌خبریم

در حالی که بازداشت‌ها در روستاها و شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد، یک نماینده مجلس گفت آمار دقیقی از کودکان بازداشت‌شده در اعتراضات در دست نیست.

کریم حسینی، نماینده اهواز، درباره صدور قرارهای وثیقه چندصد میلیون تومانی برای کودکان و نوجوانان بازداشت‌شده گفت: «آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد اما چیزی که ما در حال پیگیری آن هستیم برای همه سنین است که اکنون در بازداشتند و در صورت عدم ارتکاب جرم باید آزاد شوند.»

او روز پنجشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت به دستور رییس قوه قضاییه  قرار شده افرادی که «جرم خاصی مرتکب نشده و فقط به دلیل حضور در اعتراضات و حضور در تجمعات بازداشت شده‌اند» آزاد شوند.

پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و همچنین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، گفته بودند بازداشت‌شدگانی که «عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند» آزاد می‌شوند.

شماری از وکلا و کارشناسان حقوقی این پرسش را مطرح کرده‌اند که اگر این افراد مرتکب جرم نشده‌اند، چرا بازداشت شده‌اند. بنابر قوانین جمهوری اسلامی نیز اعتراض مسالمت‌آمیز جرم محسوب نمی‌شود.

شمار دقیق بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر روشن نیست و وب‌سایت هرانا روز دوم مردادماه گزارش داد که اسامی و هویت ۱۰۲ نفر از آنها را شناسایی کرده است.

با وجود وعده مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر آزادی بازداشت‌شدگان، در روزهای اخیر بازداشت‌های خانه به خانه فعالان مدنی و معترضان همچنان ادامه یافته است.

در همین حال فیلمی از حضور پرشمار ماموران امنیتی برای بازداشت منصور چعباوی، از ساکنان کوی علوی اهواز، در روز چهارشنبه منتشر شده است.

وضعیت بازداشت‌شدگان نگرانی نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است. از جمله سازمان حقوق بشر اهواز گزارش داده است از وضعیت علی مزرعه همچنان خبری در دست نیست.

علی مزرعه حدود دو هفته پیش در اهواز ناپدید شد و خبرگزاری فارس ۲۷ تیر نوشت که او کشته نشده و بازداشت شده است. با این حال هیچ خبر دیگری از او منتشر نشد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More