شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برپایی تجمع صنفی کارگران مقابل شورای نگهبان

 

دو تشکل صنفی کارگری در اعتراض به موافقت مجلس شورای اسلامی با انتقال منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به خزانه دولت، «فراخوان تجمع»اعلام کردند.

 

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور امروز سه شنبه اول اسفندماه با انتشار فراخوانی از  عموم کارگران شاغل و بازنشسته و نهادهای صنفی کارگری خواستند تا برای روز چهارشنبه (دوم اسفند)  در مقابل  شورای نگهبان با برپایی تجمع صنفی، اعتراض خود را نسبت به مصوبه روز یکشنبه (بیست و نهم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی اعلام کرده  و خواستار ابطال این مصوبه شوند.

در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۷، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی شرایطی را به بند «ز» تبصره « ۷» این لایحه اضافه کرد.

براساس این تبصره قرار شد که یک سوم حق بیمه کارگران که تا پیش از این منابع صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می‌داد، به حساب خزانه دولتی منتقل  شود. پیشنهادی که به گفته فعالان حقوق کارگری مغایر نص صریح قانون تامین اجتماعی است و باعث مخدوش شدن استقلال مالی و اداری سازمان از دولت می‌شود.

به گزارش ایلنا، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، این مصوبه را خلاف قانون عنوان کرد و  آن را «تغییر نگرش مجلس از ضعفا به سمت اغنیا دانست».

صادقی با عنوان کردن این جمله که «این مجلس بیشتر وکیل دولت هست تا وکیل ملت» هیأت دولت روحانی را وزیر محور معرفی کرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، به نقش پررنگ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت دوازدهم در به تصویب رسیدن این مصوبه اشاره کرده و با کنایه گفت: «ما انتقادی به او نداریم. اتفاقا برعکس؛ باید به دکتر قاضی زاده هاشمی آفرین گفت به خاطر چنین تسلطی که بر آقای روحانی دارد و خطاب به مجلس هم باید گفت زنده‌باد اغنیا و مرگ بر ضعفا!»

وی همچنین با اشاره به  تلاش‌های علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای جلوگیری از تصویب این مصوبه ، تلاش‌های انجام شده را  کافی ندانست و از غیبت «ربیعی»  در روز رای گیری انتقاد کرد.

به گفته صادقی این اتحادیه برای جلوگیری از این اقدام پیشنهاداتی از جمله تشکیل نهادی مستقل متشکل از نمایندگان دولت، مجلس و قوه قضائیه را  داده  که بر اساس آن به ردیف بودجه سازمان در حوزه درمان و نحوه اداره مراکز درمانی، هزینه اداری و پرسنلی نظارت داشته باشد.

همچنین او گفته است که وظایفی چون نحوه اخذ حق بیمه، نحوه تعاملات شرکای اجتماعی در سازمان، پیشنهادات جهت انجام برخی سرمایه‌گذاری‌‌‌ها را نیز از وظایف این نهاد معرفی کرده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تنها راه قانونی برای جلوگیری از اجرای این مصوبه را مذاکره با نهادهای رسمی از جمله  شورای نگهبان دانست و گفت که « باید با شورای نگهبان رایزنی کنیم و به آنها بگوییم منابع تامین اجتماعی حق‌الناس هست، نباید این منابع را وارد منابع عمومی دولتی کنیم».

علی خدایی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار نیز امروز نسبت به این مصوبه واکنش نشان داده و گفت که «انتقال منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به خزانه دولتی، یادآور تجربه تلخ انتقال منابع درمانی این سازمان به وزارت بهداشت در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی است».

این فعال کارگری تجمع جامعه کارگری در مقابل شورای نگهبان را تنها راه مخالفت و اعتراض نسبت به شرایط موجود دانست و از عموم کارگران و نهادهای صنفی مرتبط با کارگران شاغل و بازنشسته خواست  تا با مشارکت در تجمع پیشرو مانع از تعدی به حقوق بنیادین نیروی کار کشور شوند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More