شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بنیاد علوی میلیون‌ها دلار به دانشگاهیان هوادار حکومت ایران پرداخت کرده است

 

نشریه آمریکایی کنسرواتیو ریویو (Conservative Review) امروز جمعه 30 تیرماه در گزارشی اختصاصی می‌نویسد یک «سازمان خیریه» که اخیراً به جرم فعالیت برای حکومت ایران در دادگاه ایالات متحده آمریکا محکوم شده است به اساتید و دانشگاهیان در 44 دانشگاه و مرکز آکادمیک در آمریکای شمالی بودجه پرداخت می‌کرده است.

در این گزارش آمده است: «در اواخر ماه ژوئن یک هیأت ژوری در دادگاه فدرال نیویورک اعلام کرد که 'بنیاد علوی' (Alavi Foundation) به‌طور مستقیم برای حکومت ایران فعالیت می‌کند و این رأی به گرفتن حق مالکیت از این بنیاد برای ساختمانی در منهتن (Manhathan) انجامید. در رأی دادگاه آمده است که 'بنیاد علوی' به سازمان‌های گوناگون در خاک آمریکا کمک مالی می‌کرده است تا در تصمیم‌گیری‌های آنها نسبت به حکومت ایران تأثیر بگذارد.

دادستان رسیدگی به این پرونده رأی صادره دادگاه را 'بزرگترین پرونده دادرسی حقوقی مربوط به امور تروریستی در تاریخ قضایی ایالات متحده آمریکا' خوانده است.»

این گزارش می‌افزاید: «بنیاد علوی در چند جبهه گوناگون خود را در جامعه آمریکا تثبیت کرده بود. از تأمین مالی گروه‌های مذهبی شیعه هوادار ایران و مساجد موردنظر آن گرفته تا کمک مالی به 'بنیاد بدنام کلینتون'، حکومت تهران سال‌ها به دنبال به‌دست آوردن پشتیبانی مخفی از خود در میان سازمان‌ها، گروه‌ها و افراد ساکن آمریکا بوده است.

تمرکز اصلی این بنیاد بر روی جا انداختن پروفسورهای هوادار ایران در دانشگاه‌ها و گنجاندن موارد درسی و آموزشی به نفع حکومت تهران در مراکز آکادمیک آمریکا بوده است.

در سال‌های اخیر این بنیاد فعالیت‌های کمک‌رسانی مالی خود به کالج‌ها و دانشگاه‌ها را 50 درصد هم بیشتر کرده است.

بنیاد علوی مدعی است که قصد آنها از کمک به این اساتید دانشگاهی تنها 'برای ارایه خدمات آموزش زبان فارسی و مطالعات مربوط به ایران و فرهنگ اسلامی به‌ویژه شیعه‌گری می‌باشد'.

با این حال تحلیل‌گران متوجه شده‌اند که چندین برنامه آموزشی موردنظر و مرتبط با این بنیاد توسط پروفسورهای هوادار حکومت ایران اداره می‌شود که برنامه‌های درسی آنها نیز از نظر اخلاقی و آموزشی مبهم و بی‌معنا هستند.»

گزارش سپس نام 44 کالج و دانشگاه را که از بنیاد علوی کمک مالی دریافت می‌کرده‌اند منتشر کرده که در میان آنها نام‌ دانشگاه‌های: Berkeley ، Ohio ، McGill ، Georgia ، Los Angeles ، Harvard ، Columbia  و Utah دیده می‌شوند.

به گفته این گزارش، بنیاد علوی مبلغ یک صد میلیون دلار هم به 'بنیاد کلینتون' (Clinton Foundation) کمک مالی کرده است.

این گزارش می‌گوید نام اکثر دانشگاهیانی که در یک نامه از سوی 'شورای ملی ایرانیان - آمریکا' (NIAC) در مورد دفاع از قرارداد هسته‌ای به دولت آمریکا نوشته‌اند در لیست دریافت کمک‌های مالی از بنیاد علوی دیده می‌شوند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More