شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترکیه: با آمریکا بر سر منبج به تفاهم رسیدیم

 

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده که با ایالات متحده آمریکا بر سر موضوع منبج سوریه به تفاهم اولیه دست یافتند.

به گزارش وبسایت ترکی دیلی سباح، روز شنبه ۱۹ اسفند، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، ضمن اعلام این خبر گفته که  جزییات این موضوع در خلال دیدار آتی با همتای آمریکایی خود مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ترکیه که هم‌اکنون در عفرین سوریه علیه کردهای تحت حمایت آمریکا مشغول عملیات نظامی‌ است، از آمریکا خواسته بود تا از حمایت کردها دست بردارد. آنکارا همچنین چندی پیش، از آمریکا خواست تا از شهر منبج واقع در کردستان سوریه که به طور مشترک توسط نیروهای کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق و نیروهای آمریکا کنترل می‌شود، خارج شود.

ترکیه گفته که بعد از عفرین به منبج حمله خواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین در مصاحبه خود با روزنامه آلمانی «دای‌زیت» افزود:« او امیدوار است که آمریکا دست از حمایت سازمان‌های تروریستی بردارد».

ترکیه نیروهای کرد سوری را «تروریست» خطاب می‌کند. چاووش اوغلو همچنین با اشاره به اینکه بیشتر مناطق عرب‌نشین شمال سوریه مانند شهر رقه در کنترل نیروهای کُرد است، گفت که کردها ۲۵ درصد از خاک سوریه را در کنترل دارند.

ترکیه از شکل‌گیری یک اقلیم خودگردان در کردستان سوریه موسوم به (روژآوا) بیمناک است.

اوغلو در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد چند سناتور آمریکایی برای اعمال تحریم‌های احتمالی علیه آنکارا گفت که ترکیه برخلاف کشورهایی مانند روسیه، به هرگونه تحریم پاسخی مناسب خواهد داد.

او با اشاره به همکاری بلندمدت کشورش با پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت:« ما بخشی کلیدی از ناتو هستیم، این (حمله به عفرین) یک تصمیم استراتژیک برای ماست، هیچ‌کس نمی‌تواند ما را نادیده بگیرد».

ترکیه بارها از واشنگتن به دلیل حمایت مالی-نظامی از کردهای سوریه که همراه با ائتلاف بین‌المللی علیه داعش می‌جنگند، انتقاد کرده است.

دولت باراک اوباما به آنکارا قول داده بود که یگان‌های مدافع خلق، که ترکیه آنان را بخشی از حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می‌داند، را به شرق رود فرات عقب بکشاند. امری که عدم تحقق آن منجر به گسترش تنش‌های دیپلماتیک ترکیه و آمریکا شد.

اواخر دی‌ماه امسال، ترکیه به منظور عقب‌ راندن کردها به شرق رود فرات عملیاتی نظامی علیه آنان آغاز کرد. عملیات ترکیه که به «شاخه زیتون» موسوم است، با مخالفت بسیاری از کشورهای جهان از جمله فرانسه و آمریکا روبرو شد. ترکیه علیرغم این انتقادات هنوز در حال پیشروی در خاک سوریه برای تصرف شهر عفرین است.

رجب طیب اردوغان روز جمعه ۱۸ اسفند از تصرف قریب‌الوقوع این شهر خبر داد. اردوغان گفت که نیروهای ترکیه هر لحظه ممکن است وارد مرکز شهر عفرین در شمال استان حلب شوند. اردوغان همچنین گفت:«امروز در عفرین هستیم، فردا هم به منبج خواهیم رفت و پس‌فردا شرق رود فرات را تا مرز عراق، از وجود تروریست‌ها پاک خواهیم کرد».

آمریکا هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More