شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: تغییر در مرزها را نخواهیم پذیرفت اردوغان: اقدامات شدیدتری انجام خواهد شد

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، عصرچهارشنبه ۱۲مهر، در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود با بیان این‌که عراق و سوریه دو کشور واحدی هستند، هشدار داد ما به‌هیچ عنوان تغییر مرزهای جغرافیایی را نخواهیم پذیرفت.

به گزارش ایرنا وی افزود: «ما نمی خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم، تصمیمات اشتباهی که بعضی از سران این اقلیم اتخاذ کردند باید جبران شود، بنابراین سه کشور ترکیه عراق و ایران ناچار هستند تا با اقدامات ضروری و جدی خود اهداف راهبردی شان را در منطقه دنبال کنند.»

حسن روحانی تصریح کرد: «دو کشور ایران و ترکیه تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از سوی توطئه‌گران برای منطقه ما طراحی شده و همچنین مساله تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد.»رئیس جمهور ایران با بیان اینکه هدف نهایی دو کشور -ایران وترکیه- ایجاد صلح و ثبات و امنیت در کل منطقه است، گفت: «همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه در زمینه سوریه و همچنین همکاری‌های سه‌جانبه ایران ترکیه و عراق در زمینه مساله اقلیم کردستان افزایش یافته است.»
وی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم به عنوان یکی از اهداف دو کشور است، گفت: «ما با هر گروه تروریستی که هر کجا باشد مبارزه می کنیم چه به نام داعش باشد، چه به‌عنوان جبهه النصره و چه پ.ک.ک یا هر اسم و عنوان دیگری داشته باشد. تروریسم باید بداند که دولت‌ها و قدرت‌های منطقه اجازه فعالیت‌های ناجوانمردانه و ضدانسانی را به آنها نخواهند داد.»
رئیس‌جمهور ایران در این کنفرانس خبری همچنین از تشکیل جلسه خصوصی با رجب‌ طیب‌اردوغان خبر داد که در آن تصمیمات مهمی در رابطه با همکاری‌های راهبردی راجع به توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور اتخاذ شده است.

 

  • اقدامات شدیدتری علیه اقلیم کردستان انجام خواهد شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری گفت: : «درباره برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان اقداماتی را انجام داده‌ایم و سه کشور ایران، ترکیه و عراق در قبال اقلیم کردستان اقدامات شدیدتری انجام خواهند داد.»
اردوغان افزود: «به نظر ما تصمیمی که با نشستن بر سر میز با موساد گرفته شود نامشروع و پذیرفتنی نیست و ایران و ترکیه در این خصوص موضع قاطع خود را اعلام کرده‌اند، چرا که در عراق مخاطب خود را دولت مرکزی دانسته و همه‌پرسی کردستان عراق را نامشروع می‌دانیم.»
اردوغان با اشاره به تحولات منطقه‌ تصریح کرد: «درباره مسائل منطقه، عراق در رتبه اول قرار دارد و ما  با مکانیزمی برای حل و فصل آن تلاش می‌کنیم، البته دو طرف همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسند. ترکیه ۳۵۰کیلومتر با اقلیم کردستان مرز مشترک دارد و در شرق نیز با ایران همسایه و در جنوب با دولت مرکزی عراق و در غرب با سوریه همسایه است، اما نمی‌دانم مسئولان کردستان چه کار می‌کنند؟
رئیس جمهور ترکیه افزود: «در حال حاضر در سطح جهانی به جز اسرائیل هیچ کشوری از استقلال اقلیم کردستان حمایت نمی‌کند.»
وی با اشاره به تحولات سوریه گفت: «در سوریه نیز با یک مکانیزم سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه مذاکرات آستانه را آغاز کرده و گام‌هایی را برای آن برداشته‌اند و برای افزایش مناطق کاهش تنش اهمیت زیادی قائل شده‌ایم که امیدوارم با تلاش‌ها و مبارزات مشترک ما با گروه‌های تروریستی داعش و النصره جلوی ظلمی که به مردم مظلوم می‌شود را بگیریم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه، ۱۲مهر،  در رأس هیاتی بلند‌پایه وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد قرار گرفت. در پی برگزاری همه پرسی استقلال کردستان، هماهنگی مشترک میان عراق، ترکیه و ایران برای مقابله با طرح های جدایی طلبی به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

سفر اردوغان به ایران دو روز پس از سفر خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به تهران صورت می‌گیرد که در دیدار با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران بر «مواضع مشترک و یکسان» ایران و ترکیه در زمینه «همه‌پرسی کردستان عراق» تاکید کرد و گفت دو کشور همکاری‌‌های نظامی خود را گسترش خواهند داد.

ایران و ترکیه با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مخالف بودند و برگزاری آن‌‌را محکوم کردند. تهران و آنکارا همچنین بر تمامیت ارضی عراق تأکید کرده و اجرای قانون اساسی عراق را محور مذاکرات میان اقلیم کردستان و دولت عراق عنوان کردند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More