شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفیر روسیه در ایران خبر داد: احتمال استفاده مجدد روسیه از پایگاه نوژه‌ی همدان

 

«لوان جاگاریان»، سفیر روسیه در ایران، استفاده مجدد روسیه از پایگاه همدان را محتمل دانسته و گفته است: «این امر بستگی به وضع و شرایط سوریه دارد، ما در گذشته با مجوز مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی این کار را انجام دادیم و این اتفاق در آینده هم اگر نیاز باشد صورت می گیرد».
جاگاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهربا تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی و روسیه برای مبارزه با دشمن مشترک به یکدیگر کمک و از امکانات یکدیگر استفاده می کنند، افزود: «آنچه بسیار مهم است، هماهنگی‌های نظامی میان دو کشور است که این هماهنگی هم اکنون بین تهران و مسکو وجود دارد و سفر اخیر آقای شمخانی به مسکو نیز در همین راستا و برای ایجاد هماهنگی های بیشتر بین جمهوری اسلامی و روسیه در بحث مبارزه با تروریسم است». او تاکید کرد: «ما با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف و نه تنها در سوریه بلکه در دیگر نقاط از جمله افعانستان، خزر، قفقاز جنوبی همکاری می کنیم و در آینده نیز به این همکاری‌ها ادامه خواهیم داد».
منابع خبری روسی ۲۶ مرداد ۹۵ برای نخستین باراعلام کردند که بمب‌افکن‌های توپولوف ۲۲ و جنگنده‌های سوخو ۳۴، از یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده‌اند. دو روز بعد نیز روسیه دوباره تاکید کرد که این جنگنده‌ها همچنان از پایگاه شاهرخی همدان استفاده کرده‌اند.

پایگاه نوژه همدان

 

۳۱ مرداد ماه ۹۵ حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در گفت‌وگوی ویژه خبری با شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران گفت: «جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی همدان «تنها برای سوخت‌گیری» حضور داشته‌اند و روس‌ها با اعلام خبر حضور جنگنده‌هایشان در همدان، بی‌معرفتی کردند».

۱۴ اسفند ماه همان سال وزیر دفاع جمهوری اسلامی گفت: تهران از عملیات هوایی روسیه در سوریه «کاملا پشتیبانی» کرده و همکاری در پایگاه هوایی نوژه «تا زمانی که شرایط میدان اقتضا کند ادامه خواهد داشت».
استفاده از پایگاه نظامی شاهرخی- نوژه همدان با انتقادهایی از سوی برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد؛ از جمله عزت‌الله یوسفیان، رئیس کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس که در ۱۲ آذر ماه، با اشاره به این موضوع گفته بود: «متاسفانه در گذشته این اقدام انجام شد و این اشتباهی بود که مرتکب شدند». حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از استفاده روسیه از پایگاه نظامی همدان گفته بود: «روسیه در بحران‌هایی که ایران با آنها درگیر بوده، همواره با غرب همنوا بوده و استقرار جنگنده‌های این کشور در پایگاه هوایی شاهرخی-نوژه همدان خلاف قانون اساسی است».

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی درپاسخ منتقدان گفت: «هیچ پایگاهی به هیچ کشوری ندادیم و این یک امر موقتی بوده برای سوخت‌گیری و به همین دلیل هم احتیاج به اجازه مجلس نداشت»

این برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم بود که یک کشور خارجی از پایگاه نظامی در ایران برای هدف قرار دادن اهدافی در خارج از این کشور استفاده کرد.
پایگاه سوم شکاری تاکتیکی همدان در جنگ ایران و عراق، خط مقدم و نوک حمله نیروی هوایی ارتش ایران در عملیات هوایی بر ضد عراق بود.

جت‌های روسی در پایگاه نوژه همدان

 

اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به‌عنوان استفاده‌‌های صلح‏ آمیز باشد ممنوع است»؛ اما قانون درباره در اختیار دادن پایگاه نظامی به صورت موقت یا اجاره‌ای یا اجازه استقرار هواپیماهای نظامی خارجی سکوت کرده است.

 

  • از همکاری با ایران در سوریه بسیار راضی هستیم

سفیر روسیه در تهران در ادامه این مصاحبه درباره همکاری‌های تهران - مسکو نیز گفت: «ما از همکاری با ایران در سوریه بسیار راضی هستیم. هماهنگی ها در سوریه چه در زمینه همکاری های دوجانبه و چه همکاری های سه جانبه بسیار برای ما رضایت بخش است. مسئولان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه به طور منظم برای هماهنگی در سوریه با یکدیگر در تماس و تبادل نظر هستند. تاکنون چندین بار «الکساندر لاورنتیف»، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه از ایران بازدید کرده است و در جریان این سفرها ملاقات خوبی انجام شده و هماهنگی های لازم با ایران صورت گرفته است».
 

  • مسکو مخالف تجزیه سوریه است

سفیر روسیه در تهران با بیان اینکه روسیه و آمریکا در خصوص مناطق کردنشین سوریه توافقی نداشته اند، گفت: «ما تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت می شناسیم و مخالف تجزیه سوریه هستیم و معتقدیم سوریه باید کشوری واحد باشد. مذاکرات حل بحران سوریه بدون حضور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به نتیجه نمی رسد».
 

  • اتهام دخالت روسیه در امور داخلی کشورها دروغ محض است

این دیپلمات روس درباره شائبه‌های مطرح شده درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا گفت: «اتهاماتی که در خصوص مداخله روسیه در امور داخلی برخی کشورها مطرح می شود کاملا بی اساس است».
 

  • آزمایشات موشکی ایران نقض برجام نیست

سفیر روسیه در ایران، با تاکید بر مهم بودن برجام و تایید پایبندی تهران به آن گفت: «روسیه به هیچ عنوان آزمایشات موشکی جمهوری اسلامی را نقض برجام نمی داند. روسیه به حفظ این سند امیدوار است. نه تنها روسیه و چین بلکه کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس نیز بر پایبدی بر برجام تاکید دارند و من امیدوارم کشورهای اروپایی که متحدین نظامی آمریکا هستند، به ویژه فرانسه تلاش و رئیس جمهور جدید آمریکا را قانع کنند که به تعهدات خود در برجام پایبند باشد».

 

  • رؤسای جمهور ایران و روسیه به‌طور نظم با یکدیگر در تماس‌اند

«لوان جاگاریان» در پایان این مصاحبه بر تماس‌های منظم روسای جمهور ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: «روسای جمهور ایران و روسیه به طور منظم با یکدیگر مکالمه تلفنی دارند و در این تماس‌ها درباره مسائل دوجانبه و مسایل منطقه‌ای به ویژه بحران سوریه به رایزنی می پردازند. این بار نوبت آقای پوتین است که به ایران سفر کند و من به عنوان سفیر روسیه در ایران برای انجام این سفر نهایت تلاش خود را انجام می دهم».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More