شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفیر روسیه در تهران: اروپا باید با موضع آمریکا درباره برجام مخالفت کند

 

لوان جاگاریان (Luan jagarian)، سفیر روسیه در تهران، در گفت‌وگوی مفصلی که با ایسنا داشته و این خبرگزاری‌ آن را جمعه ۲۴شهریور منتشر کرده، مواضع کشورش را درباره برجام، مواضع اروپا و آمریکا در قبال آن و چشم انداز روابط تهران – مسکو تشریح کرده است.

جاگاریان تاکید کرده طرفین اروپایی برجام باید با موضع منفی آمریکا درباره این توافق، مخالفت کنند. او موضع کشورهای اروپایی در خصوص برجام را «بسیارمهم» توصیف کرده و گفته است: « باید ببینیم که انگلیس، فرانسه و آلمان تا چه اندازه مستقل هستند. برجام قرارداد دو جانبه بین ایران و آمریکا نبوده و قراردادی چند جانبه است، آنها هم باید مستقل از موضع آمریکا به این قرارداد احترام بگذارند.» سفیر روسیه در تهران ضمن روشن خواندن مواضع روسیه و چین در قبال این قرارداد گفت: «سه کشور اروپایی هم باید با موضع منفی آمریکا مخالفت کنند. چون آنها هم در این مدت برای به ثمر رسیدن برجام تلاش کردند. وی اضافه کرد: آلمان و بخصوص فرانسه، منافع اقتصادی بسیار عمیقی در ایران داشته و می‌بایست آن را حفظ کنند. من فکرمی‌کنم کشورهای اروپایی که برجام را امضا کرده‌اند باید با صدای بلند بر پایبندی ایران بر برجام تاکید کنند.»

او درباره سناریوی دولت ترامپ درخصوص توافق هسته‌ای و احتمال رد پایبندی ایران به این توافق و واگذاری این تصمیم به کنگره آمریکا، می‌گوید: «نمی‌دانم چه اسنادی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که ایران در حال نقض برجام است. تا آنجایی که اطلاع داریم، آژانس به طور منظم هر سه ماه یک بار پایبندی ایران را تایید می کند. نه فقط آژانس، بلکه ما هم بر این موضوع تاکید داریم وهیچ بهانه‌ای نمی‌بینیم که آمریکا ایران را متهم به نقض برجام کند.»
جاگاریان درباره موضع احتمالی کنگره آمریکا گفت: «متاسفانه احساسات ضد ایرانی در کنگره بسیار قوی است؛ چه در ریاست‌جمهوری و چه در وزارت امور‌خارجه و سایر ساختا‌رها.»

سفیر روسیه در تهران افزود: «بسیار متاسفیم که می‌شنویم دولت فعلی آمریکا از برجام انتقاد می‌کند. ما پیوسته تأکید می کنیم که جمهوری اسلامی ایران درخصوص ذخایرآب سنگین و حجم غنی سازی اورانیوم به طور کامل بر تعهدات خود پایبند است و تاکنون حتی یک بند از آن را نقض نکرده است.»

جاگاریان درباره گسترش روابط  تهران – مسکو در دولت روحانی نیز گفت: «از حجم روابط سیاسی دو کشور بی‌نهایت راضی هستیم؛ تماس‌های منظم بین آقای پوتین و آقای روحانی، ملاقات‌های حضوری در حاشیه مجامع مختلف، سفرآقای روحانی به مسکو و مکالمات تلفنی منظم میان مسؤولان عالی‌رتبه ایران و روسیه برای اجرایی کردن قراردادهای دو‌جانبه جهت پیشبرد همکاری‌های دو‌جانبه در ابعاد مختلف بی نهایت کمک می کند.»
 

دونالد ترامپ

 

دولت دونالد ترامپ تاکنون دوبار پایبندی ایران را به برجام تایید کرده و قرار است ماه نوامبر (ماه آینده میلادی) باردیگر در این رابطه اظهارنظر کند. با نزدیک شدن به زمان اعلام نظر دولت آمریکا، گمانه‌زنی‌ها از احتمال تایید نشدن پایبندی ایران به برجام افزایش یافته است. رئیس جمهور آمریکا اخیرا به‌دلیل آنچه‌ که  فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران می‌خواند، و همچنین فعالیت‌های موشکی ایران، میزان فشار بر تهران را افزایش داده است. او که در دوران مبارزات انتخاباتی خود، توافق برجام را بدترین توافق دانسته بود، درتازه‌ترین واکنش گفته است:«به زودی خواهید که با برجام چه خواهیم کرد.» هم‌زمان، وزارت دارایی آمریکا ۱۱ فرد و شرکت را به‌دلیل حمایت از سپاه پاسداران به فهرست تحریم‌های ایران افزود. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا ۲۳شهریور، در سفر به بریتانیا، گفت ایران پس از توافق هسته‌ای انتظارات را برآورده نکرده است. او گفت: «دولت دونالد ترامپ در حال بررسی و تدوین سیاست جدیدی در قبال ایران است و در این سیاست تنها به قابلیت‌های هسته‌ای ایران نمی‌پردازد، بلکه کلیت تهدیدهای ایران را در نظر می‌گیرد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More