شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد علی نجفی کلیددار جدید شهرداری تهران می‌شود

 

مرتضی الویری، رئیس سنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، با اعلام خبر انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان کاندیدای اصلی شهرداری تهران، از انتخاب رسمی شهردار تهران در روز‌های آینده خبرداد.

به گزارش تسنیم، الویری با اشاره به تشکیل نخستین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در آغاز شهریور، انتخاب رسمی شهردار را منوط به برگزاری رأی‌گیری در جلسه رسمی شورا و انتخاب وی توسط اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران دانست.
اوهمچنین در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال ریزش آرای نجفی که در رأی‌گیری امروز با ۲۱ رأی به عنوان گزینه اصلی شهرداری شهر تهران توسط منتخبان دوره آتی شورای شهر تهران انتخاب شده است، گفت: «در دو هفته یا چند روز آینده که تا آغاز کار رسمی شورای شهر باقی است ممکن است نظرات و یا گزینه‌های جدیدی مطرح شود، اگرچه این احتمال ضعیف است.»

در حالی که جلسه انتخاب شهردار تهران از صبح امروز نوزدهم مرداد،  با حضور ۳ کاندیدای نهایی یعنی الهه کولایی، محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده آغاز شده بود و آنها ساعت‌ها به ارائه برنامه‌های مفصل خود به‌منظور تصدی شهرداری تهران پرداختند اما در نهایت محمدعلی نجفی که از روزهای قبل به‌عنوان گزینه‌ اصلی معرفی شده بود، بدون رقیب، از سوی ۲۱ عضو شورای  شهر به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد.
در حالی که کمتر از ۳۰ دقیقه قبل از رأی‌گیری الهه کولایی انصراف خود را اعلام کرده بود تا رقابت اصلی بین محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده برگزار شود، در آخرین لحظات نیز مهرعلیزاده کنار کشید تا محمدعلی نجفی تنها گزینه پیشِ‌روی اعضای شورای شهر باشد.

محمد علی نجفی سیاستمدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه ایرانی، مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است.
در سابقه کاری او می‌توان به دبیرسابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیات علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد.
نجفی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های باهنر، مهدوی کنی و میرحسین موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ در دولت‌های میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. اوهمچنین در دولت اول محمد خاتمی بعنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه مشغول به خدمت شد.
او در سومین دوره شورای شهر تهران  به عضویت این شورا درآمد اما در مرداد سال ۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس جمهور از این سمت استعفا کرد.
نجفی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران ۱۳۸۸،  مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات بود و نمایندگی مهدی کروبی در شورای نگهبان برای پیگیری مسائل مربوط به تقلب در انتخابات رابرعهده داشت.
نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه اول حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. پس از این شکست حسن روحانی او را به معاونت خود و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب کرد.
نجفی در بهمن سال ۹۲ از این سمت استعفا داد و به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی مشغول به خدمت شد.
درسابقه‌ی کاری نجفی می‌توان به نود وپنج روز سرپرستی وزارت علوم نیز اشاره کرد. او  در تاریخ هشتم مرداد ۹۶ به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران، این سمت را پذیرفت و امروز نوزدهم مرداد با کسب ۱۶ رأی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More