شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس ایران با طرح افزایش حداقل سن ازدواج

 

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با افزایش حداقل سن ازدواج دختران از ۱۳ به ۱۵ سال خبر داده است.

سیاوشی شاه‌عنایتی، روز شنبه ۵ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که طرح مذکور «تا هفته آینده در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد».  

او با اشاره به ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی که حداقل سن ازدواج را برای دختران ۱۳ سال تعیین کرده، گفت: «اما زیر این سن نیز با مجوز و اذن پدر اجازه ازدواج داده می‌شود. به دنبال این هستیم که بتوانیم حداقل سن ازدواج را به ۱۵ سال برسانیم و ازدواج افراد زیر ۱۳ سال را به‌طور کامل ممنوع کنیم».

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود که «دلایل اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و روانپزشکی برای این ممنوعیت وجود دارد که طی جلسات کارشناسی که در فراکسیون زنان داشته‌ایم، این مستندات را ارائه داده‌ایم».

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در اواخر تیرماه، از تلاش برای افزایش سن ازدواج دختران از ۱۳ به ۱۵ سال خبر داده بود.

هفده درصد از ازدواج‌ها در ایران مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۸ سال است و بیش از پنج درصد ازدواج‌ها در در سنین کمتر از ۱۵سالگی اتفاق می‌افتد.

آمار مذکور تنها ازدواج‌های ثبت‌شده در دوران کودکی را منعکس می‌کند؛ این درحالی‌ست که شمار زیادی از ازدواج‌هایی که در سنین کودکی رخ می‌دهند، به‌طور رسمی ثبت نمی‌شوند و به‌همین دلیل، کودکان حاصل از این ازدواج‌ها فاقد شناسنامه بوده و در نهایت به جمعیت پنهان کشور اضافه می‌شوند.

ازدواج زودهنگام ازسوی دیگر، یکی از دلایل بازماندن کودکان از تحصیل در مقطع متوسطه، به‌ویژه در استان‌های مرزی‌ ایران به‌شمار می‌رود.

سیاوشی در ادامه‌ی صحبت‌هایش، با اشاره به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که هشت سال از بررسی آن می‌گذرد، گفت: «بررسی این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس به پایان رسیده است و علی‌رغم کاستی‌هایی که این لایحه دارد … درهر صورت، به‌عنوان اولین قانون حمایتی و کیفری در زمینه کودکان و نوجوانان، قدمی رو به جلو است».

او در پایان افزود که فراکسیون زنان مجلس، در حال پی‌گیری این لایحه است، تا تقاضا در صحن علنی مجلس به امضای بیش از ۵۰ نفر برسد و درنهایت مورد موافقت هیأت رئیسه قرار گیرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More