شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تهدید ۵ برابری خطر مرگ برای زنان باردار زیر ۱۵ سال  

 

سن قانونیِ ازدواج در ایران ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است. این قانون سال‌هاست که توسط فعالان حقوق کودک و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مورد نقد و بررسی قرار گرفته اما تاکنون راه به جایی نبرده است.  چندی پیش، طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، از وجود دوهزار کودک مطلقه وبیوه در کشور و سقط جنین‌‌های مکرر برخی کودکان خبر داد.

به گفته‌ی او، آمار ۲ هزار کودک مطلقه، مربوط‌ به کودکانی است که ازدواج آنها ثبت قانونی شده؛ یعنی ممکن است تعداد، از این هم بیشتر باشد.

امروز هفتم شهریور نیز، یک عضو انجمن زنان و مامایی کشور،از آمار مرگ میر و خطرات پیش آمده برای مادران باردار زیر ۱۵ سال گفت.

به گزارش ایلنا، فرشته سربازی، عضو انجمن زنان و مامایی کشور، با توضیح درباره سن بارداری گفت: «خطر مرگ در دختران زیر ۱۵ سال هنگام زایمان ۵ برابر و در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال، ۲ برابر زنانی است که بعد از ۲۰ سالگی زایمان می‌کنند.»

او با اشار به سن ازدواج و خطرات دوران حاملگی در سنین پایین تصریح کرد: « دومین علت مرگ دختران زیر ۱۹ سال در جهان عوارض بارداری و زایمان است. همچنین کودکان این مادران در مقایسه با مادران ۲۰ تا ۲۴ سال بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.»  او درباره علت این مساله گفت: «اندام‌های تولید مثلی و تناسلی در دوران نوجوانی، از رشد کافی برای طی کردن دوران بارداری و زایمان برخوردار نیستند در نتیجه، ازدواج و بارداری می‌تواند مخاطراتی را برای مادر و  فرزند ایجاد کند.»
این عضو انجمن زنان و مامایی کشور با اشاره به این مطلب که بارداری‌های نوجوانی بیشتر در جوامع روستایی و فقیر و فاقد تحصیلات دیده می‌شود خاطر نشان کرد: « دختران زیر ۱۹ سال، خود برای رشد، استخوان‌سازی و تکامل اعضا نیاز بیشتری به انرژی و تغذیه مناسب دارند و در چنین شرایطی تامین نیازهای بارداری می‌تواند هم مادر نوجوان و هم فرزندش را با مشکل مواجه سازد. مادر نوجوان به میزان بالاتری از آهن، فولیک اسید، کلسیم و روی نیاز دارد و با توجه اینکه ازدواج در این سنین عموماً در افراد فقیر و کم درآمد صورت می‌گیرد این میزان نیاز تامین نمی‌شود.»

او با اشاره به شاخص‌های مهم کیفیت بهداشتی یک کشور گفت: «زمانی که آمار مرگ و میر مادران در هنگام بارداری یا زایمان بالا می‌رود نشانگر این است که ناکارآمدی در سیستم بهداشتی کشور وجود دارد.» او در ادامه توضیح داد: « خطرات شامل زایمان زودرس، مسمومیت بارداری، کم خونی، مرگ مادر، رشد ناکافی جنین طی بارداری و مرگ جنین از شاخص‌های مهم کیفیت بهداشتی است که باید به آن‌ها توجه داشت.»

سربازی درباره ارتباط نوع زایمان با خطرات مرگ مادر و جنین گفت: «درسنین زیر ۱۹ سال به علت عدم تکامل کافی لگن در مادر، امکان وجود خطر در زایمان طبیعی وجود دارد به همین نسبت خطر استفاده از واکیوم، فورسپس و انجام سزارین  نیز ر این افراد بالا است و بدیهی است که خطر و عوارض جراحی و سزارین در نوجوانان بالاتر از افراد بزرگسال است.»
او با اشاره به افزایش خونریزی‌های حین زایمان در کودکان تصریح کرد: «خونریزی‌های حین زایمان به دلیل پارگی‌های کانال زایمان،  با میزان و شدت بیشتری مشاهده می‌شود. همچنین مادران بعد از زایمان نیز به علل مختلف از جمله کم خونی و عدم مراقبت کافی، با میزان بالاتری از عفونت و همچنین خونریزی و افسردگی بعد از زایمان روبروهستند.»
عضو انجمن مامایی کشور با انتقاد از نبود آموزش کافی در زمینه مسائل جنسی تاکید کرد: نبود درک کافی در استفاده از روش‌های ضدبارداری و یا شرم از پیگیری چنین روش‌هایی درافراد کم سن زیر ۱۹ سال، میزان بارداری‌ها ناخواسته بسیار دیده شده است از همین رو آمار سقط‌های غیرایمن و غیربهداشتی که می‌تواند موجب مرگ و یا ایجاد عوارض طولانی باشد نیز وجود دارد که ریشه تمامی آن‌ها در عدم آموزش است.

به گفته‌ی پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس، با وجود تلاش‌های صورت گرفته در حوزه جلوگیری از ازدواج کودکان هنوز نتیجه واحد و مطلوبی بدست نیامده است. مجلس در تلاش است بتواند سن ازدواج دختران زیر سن 13 یا 15 سال را ممنوع اعلام کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More