شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش معاون پارلمانی رییس جمهور به تغییر نظام انتخاباتی ایران

 

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه ۱۹ مهر، درباره تغییر نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی از ریاستی به پارلمانی واکنش نشان داد.

امیری در این باره گفت: "ایجاد نظام پارلمانی، مستلزم تغییر در قانون اساسی است و به اعتقاد بنده در نظام فعلی ما که رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود دموکراسی قوی‌تر و بهتر است".

به گزارش ایلنا، معاون پارلمانی رییس جمهور دلیل در توضیح موضع اش این گونه عنوان کرد که وقتی مردم رئیس‌جمهورشان را مستقیما انتخاب کنند، وی از جایگاه بالاتر و اقتدار بیشتری برخودار است.

عزت‌الله یوسفیان‌مولا، رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ایران، روز دوشنبه دهم مهر، از احتمال ارسال نامه نمایندگان مجلس به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ، جهت بازنگری در قانون اساسی خبر داد.

به گزارش وبسایت خانه ملت، این نماینده مجلس تصریح کرد: "ایجاد نظام پارلمانی نتایج خوبی به‌دنبال دارد. اما برای رسیدن به آن به بازنگری قانون اساسی نیاز داریم. به‌همین جهت نمایندگان مجلس در این فکر هستند که برای بازنگری در قانون اساسی چه اقدامی انجام دهند. آیا نامه‌ای را به رهبری برای بازنگری در قانون اساسی تقدیم کنند یا اینکه رهبری، دستور بازنگری قانون اساسی را ‌به رئیس‌جمهور ابلاغ کنند".

عزت الله یوسفیان ملا درباره ایجاد نظام پارلمانی هم گفت: "رهبری در سال ۹۰ موضوع ایجاد نظام پارلمانی در کشور را مطرح کرده که در آینده دور ایجاد نظام پارلمانی مساله‌ای قابل بحث است". نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی افزود:"از زمانی که رهبری این مساله را بیان کرد، موضوع ایجاد نظام پارلمانی در ذهن صاحبنظران همچنان مطرح است، زیرا شرایط فعلی، پاسخگوی نیازها نیست."

رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۰ و با علنی شدن اختلافاتش با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت، در سفر به استان کرمانشاه گفته بود: "در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس جمهوری با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود. اما اگر روزی در آینده احتمالا دور احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است، هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد."

اما تغییر نظام انتخاباتی ایران از ریاستی به پارلمانی مخالفان زیادی نیز دارد از جمله صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تغییر نظام انتخاباتی ایران از ریاستی به پارلمانی را  حذف آخرین بقایای مردم سالاری دانست.

 

زیبا کلام در یادداشتی که در روزنامه قانون نوشت تاکید کرد که "تغییر نظام ریاستی، پایان رای مستقیم مردم است و من با آن مخالفم."

صادق زیباکلام، در یادداشت خود آورده است: «گذشته از صحبت نمایندگان درباره ارسال نامه به رهبری و درخواست تشکیل شورای بازنگری قانون اساسی و نیز تغییر نظام ریاستی به پارلمانی و این که نیت و هدف دوستان از تبدیل پست ریاست‌جمهوری به انتخاب نخست‌وزیر از سوی مجلس چیست، بنده فوق‌العاده به این بحث بدبین هستم. این موضوع به‌ تازگی مطرح نشده و چند سال پیش نیز بحث تغییر به نظام پارلمانی شنیده‌ شد. انتخابات ریاست‌جمهوری آخرین جزیره از مردم‌سالاری و رأی مستقیم مردم است که باقی مانده‌."

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More