شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ولایتی، نقش سپاه پاسداران در عملیات کرکوک را تکذیب کرد

 

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای، نقش سپاه پاسداران ایران در عملیات کرکوک را تکذیب کرد و گفت: "ایران هیچ نقشی در عملیات کرکوک ندارد و اکثریت مردم کرد عراق با کار جاه‌طلبانه آقای بارزانی مخالف هستند."
به گزارش خبرگزاری ایسنا، ولایتی این سخنان را روز سه‌شنبه ۲۵مهر، و در حاشیه دیدار خود با فرستاده ویژه فرانسه در امور سوریه در جمع خبرنگاران گفته است.
نیروهای دولتی عراق دوشنبه ۲۴ مهر،  شهر کرکوک را در عملیاتی سریع و بدون مقاومت نیروهای کُرد، تصرف کردند. بعد از آن مقام‌های عراقی اعلام کردند که کنترل کامل شهر کرکوک را در اختیار گرفتند و می‌خواهند تولید نفت از پالایشگاه‌های این شهر را در اختیار خود بگیرند.

روز یکشنبه ۲۳مهر منابع خبری از قول مقام‌های امنیتی اقلیم کردستان عراق و نیروهای پیشمرگه، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به رهبری حمله نظامی گسترده نیروهای عراقی به استان کرکوک متهم کردند. پیشتر و در جریان همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان در سوم مهر، مقام‌های این منطقه از حضور نیروهای نظامی ایران در منطقه خبر داده و نسبت به دخالت تهران در روند استقلال اقلیم هشدار داده بودند.

حال علی‌اکبر ولایتی نقش سپاه را رد کرده و در پاسخ به این اتهامات گفته است: "سپاه هیج نقشی در عملیات کرکوک ندارد و اکثریت مردم کرد عراق با کار جاه طلبانه آقای بارزانی مخالف هستند و دیدیدم که تقریبا بدون درگیری آن منطقه در اختیار دولت بغداد قرار گرفت و آقای بارزانی باید قبول کند که اشتباه کرده و به آن اعتراف کند و درصدد جبران آن بر آید."
 


 

  • اگر آمریکا در عراق موفق شد، در سوریه هم موفق می‌شود

بخش دیگری از سخنان آقای ولایتی در این دیدار به موضوع سوریه اختصاص یافت و درباره‌ی جلسه‌ای که او با فرستاده ویژه فرانسه در امور سوریه داشت، گفت: "ایران از این نوع رفت‌و‌آمدها استقبال می‌کند و من در این جلسه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از هر نوع تخریب که توسط کشورهای بیگانه در سوریه انجام می‌گیرد تاکید کردم."
ولایتی ادامه داد: "آمریکایی‌ها در سوریه پایگاه نظامی ساخته اند و به دنبال تجزیه سوریه هستند که اگر در عراق موفق شدند آنجا هم موفق خواهند بود."

 

  • برجام شرطی ندارد

علی‌اکبر ولایتی در این دیدار به موضوع برجام هم پرداخت و بار دیگر تاکید کرد که برجام هیچ‌گونه شرطی ندارد و باید مطابق آنچه بین ایران و ۱+۵ توافق رسید ادامه یابد. وی افزود: "ترامپ و کنگره آمریکا تاکنون آنطور که باید برجام را رعایت نکرده و تحریم ها را هم ادامه دادند. آنها در حال انجام بازی سیاسی هستند."
ولایتی همچنین تصریح کرد: "اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها چه حقی دارند که در خصوص حضور یا عدم حضور ما در منطقه اظهار نظر کنند و بگویند که چه کسی چه کاری انجام بدهد. برای مثال دولت عراق صاحب کشور خودش است  و آقای عبادی تا امروز به خوبی به مسئولیت خود عمل کرده و اگر ایران در آنجا حضور مستشاری دارد بنابه خواست قانونی دولت عراق است. در خصوص حضورمان در سوریه همین طور است."

تاکید مقام‌های جمهوری اسلامی بر حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق درحالی است که این کشور در طول شش سال جنگ بی‌وقفه در سوریه نیروهای داخلی، افغانی و پاکستانی را در دو تیپ موسوم به «فاطمیه» و «زینبیه»  برای اعزام به جنگ سوریه سازماندهی می‌کند.

طی دو سال گذشته شماری از نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای شیعه افغان و پاکستانی در سوریه کشته شده‌اند. در عراق نیز نیروهای سپاه پاسداران حضوری پررنگ دارند و تاکنون تعداد قابل توجهی از نیروهای ایرانی در عراق کشته شده‌اند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More