شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آلوده‌ترین شهر کشور برق ندارد

 

«بررسی نقشه‌های پیش‌یابی، طی امروز تغییرات فشار هوا را روی استان خوزستان نشان می‌دهد که وزش بادهای شدید در بخش‌هایی ازاین استان، باعث برخاستن گرد و غبار و خاک در این مناطق خواهد شد».  
در شبانه‌روز گذشته شوش با ۴۶.۸ و ایذه با ۲۲.۶ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط گزارش شده‌اند. حداکثر دمای امروز اهواز نیز به ۴۵ و حداقل به ۲۹ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.   

 

  • اهواز آلوده‌ترین شهر کشور

 امروز یکم تیرماه اهواز به‌عنوان آلوده‌ترین شهر کشور شناخته شد. سیروس کریمی معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در رابطه با این خبر گفت: «امروز اول تیرماه طولانی‌ترین روز سال و شاخص کیفی هوا( PSI) در اهواز اکنون بالاتر از ۳۰۰ است و براساس این شاخص، اهواز امروز آلوده‌ترین شهر در میان سایر شهرهای کشور است».
به گفته کریمی، در ساعت ۱۶ امروز، غلظت گرد و غبار در اهواز، ۳۸۱ میکروگرم در مترمکعب، در آبادان ۲۵۶ میکروگرم در مترمکعب و در امیدیه ۳۲۹ میکروگرم در مترمکعب بوده که با توجه به این‌که میزان غلظت مجاز آلاینده‌ها ۱۵۰ میکروگرم در مترمکعب است، هم‌اکنون میزان غلظت گرد و غبار در اهواز ۲.۵ برابر حد مجاز است.
معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: «در ساعت ۱۵ امروز نیز غلظت گرد و غبار در اهواز۴۶۶ میکروگرم در مترمکعب، در آبادان ۴۵۴ میکروگرم در مترمکعب و در امیدیه ۲۱۲ میکروگرم در مترمکعب بوده است».
کریمی در خصوص منشا گرد و غبار امروز خوزستان گفت: «بر اساس اطلاعیه‌های هواشناسی خوزستان، گرد و غبار امروز هم از کانون‌های خارجی در عراق و هم از کانون‌های محلی ناشی می‌شود».

صدها دانشجوی دختر دانشگاه چمران اهواز در اعتراض به بی توجهی مسئولان برای تهیه سیستم خنک کننده خوابگاه های شان تجمع کردند.

 

  • اعتراض دانشجویان اهوازی به وضعیت نامناسب سیستم خنک کننده

اعتراض دانشجویان دانشگاه چمران خوزستان به وضعیت نامناسب سیستم خنک کننده خوابگاه‌ها از اتفاقات چند روزاخیر بود.

جمعى از دانشجويان دختر در دانشگاه چمران خوزستان به بى‌توجهى مسئولان براى سيستم خنك كننده خوابگاه اعتراض كردند‬. این دانشجویان عکس‌ها و فیلم‌هایی از تجمع خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند و خیلی‌ها با هشتگ #دانشجوپزی با آنها همراه شدند.
نبودن کولر و سیستم تهویه و خنک‌کننده وهمچنین نبود توجه مسئولان به اعتراض آنها موجب شد تا پنجشنبه شب ۲۵ خرداد در مقابل خوابگاه‌ها تجمع کنند.

 

تجمع دانشجویی در دانشگاه چمران اهواز

رییس دانشگاه چمران اهواز در پاسخ به اعتراض و تجمع دانشجویان این دانشگاه، قول داده که سیستم خنک‌کننده مناسب نصب کند.
فیلم‌ها و عکس‌های زیادی از تجمع دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در توییتر دانشجویان دیگر با هشتگ "دانشجوپزی" با آنان همدردی کرده‌اند. دانشجویان با تجمع مقابل در ورودی خوابگاه خواستار استعفای رییس دانشگاه چمران شده بودند.

 

تجمع دانشجویی در دانشگاه چمران اهواز

 

  •  وضعیت آب و برق خوزستان در شرایط بحرانی

غلظت گردوغبار در استان خوزستان از مشکلات چند ساله این استان است. حضور کارشناسان حوزه هواشناسی و سفرهای متعدد ريیس سازمان محیط زیست به این استان تا کنون نتوانسته است این مشکلات را سروسامان و بهبود ببخشد. با آغاز فصل گرما مشکلات این استان دو چندان می‌شود. قطعی آب و برق برای ساعت‌های طولانی از مهمترین معضلات مردم این استان است. دو روز پیش مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان درمجلس،‌ از «قطع مکرر برق و آب در استان خوزستان» خبر داد و ‌گفت: « این موضوع وضعیت را برای مردم بحرانی کرده است».
او با اشاره به گرمای ۵۰ درجه در اکثر شهرهای خوزستان،‌ از جمله شادگان،‌ افزود: «مردم در شادگان نه آب برای کشاورزی دارند و نه آب برای شرب».
این نماینده مجلس از وزارت وزارت نیرو به دلیل انجام ندادن اقدامی عملی برای رفع این مشکل گفت: «آب رسانی با تانکر جوابگوی این وضعیت نیست و با توجه به جمعیت بالای ۳۰ روستای حوزه انتخابیه‌ام نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد».
در روزهای اخیر، گزارش هایی در مورد قطع آب و برق در برخی از شهرهای استان خوزستان مانند اهواز و آبادان انتشار یافته است.

 

  • تمام پست‌های فوق توزیع برق خوزستان وضعیت مناسبی ندارند

 وجود پست‌های فوق توزیع برق در استان خوزستان از مشکلات اصلی قطع برق در این استان است. پست‌های برق این استان کافی نیست و زمین لازم مطابق با استانداردها، برای ایجاد پست‌های برق جدید در اغلب موارد تامین نشده است. در نتیجه در کنار پست‌های قبلی، پست برق جدید ایجاد شده که بنا به گفته استاندار خوزستان به‌هیچ عنوان استاندارد نیست.

به گفته غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان،  قبل از مشکل قطعی برق اهواز در نشستی در معاونت عمرانی استانداری حدود ۲۰۰ زمین آماده واگذاری به برق منطقه‌ای خوزستان شد تا نسبت به احداث پست‌های برق در آنها اقدام شود.

در مشهد با یک هزار و ۳۰۰ مگاوات برق مصرفی، بالای یک هزار کلید خودکار (بریکر) وجود دارد ولی خوزستان با مصرف بالای دو هزار مگاوات، فقط ۷۵ کلید خودکار و اتوماتیک دارد. این آمار ارائه شده از سوی استاندار خوزستان است.
شریعتی با انتقاد از نامناسب بودن وضعیت پست‌های توزیع برق معتقد است: «تمام پست‌های فوق توزیع ما در استانی که بیشترین تولید برق کشور را داریم وضعیت مناسبی ندارند. در استان فارس با چهار هزار مگاوات برق، ۲۷۰ پست وجود دارد ولی در استان خوزستان با هشت هزار مگاوات برق مصرفی تنها۲۱۰ پست برق هست که ۷۵ مورد آن موقتی است. متاسفانه وضعیت برق به نحوی است که ترانس به دلیل مصرف بالا آتش می‌گیرد».
 

  • اقدامات غیر استاندارد شرکت برق

قطعی برق در ساعت‌های طولانی در برخی شهرهای استان خوزستان به‌خصوص اهواز و اعتراض دانشجویان دانشگاه‌ چمران به نبود برق و سیستم خنک کننده باعث شد که استاندار استان خوزستان نیز به این اعتراضات واکنش نشان دهد.

بنا به گفته غلامرضا شریعتی، شرکت برق در ۱۰ سال گذشته اقدامات غیر استاندارد انجام داده و پدافند غیرعامل در طرح های توسعه آن رعایت نشده است و وقتی چنین حادثه‌ای روی می‌دهد، بخش عمده ای از شهروندان را دچار مشکل می کند و کم توجهی‌های مسئولان در چند سال اخیر موجب شد چنین مشکلاتی در مقطع فعلی بروز پیدا کند.  
شریعتی با مقصر دانستن شرکت برق گفت: «وقتی ایستگاه های برق ما بالای ۱۰۰ در صد زیر فشار باشد و با قدمت زیاد نتواند جوابگو باشد و ترانس های توزیع هم همین وضعیت را داشته باشند اول باید خود را مورد سوال و نقد قرار دهیم و برای حق شهروندان طبق دستور رئیس جمهور که آئین حقوق شهروندی را اعلام کرد خود را مسئول می دانیم اما باید توجه داشت شرایط فعلی نتیجه کم کاری های سال های گذشته است».

در پی قطع برق اهواز به دلیل افزایش دما به بیش از ۵۰ درجه و آتش گرفتن یک پست انتقال در روز ۲۷ خرداد، مدیرعامل شرکت برق اهواز اعلام کرد که مشکل «به‌صورت موقت» حل شده، اما برق «بخش کوچکی» از شهر همچنان قطع است.همچنین خبرگزاری تسنیم نیز از قطعی برق در بخش‌هایی از آبادان خبر داد. خبرگزاری فارس نیز اعلام کرد که برق و آب شهرستان ایذه نیز در روزهای گذشته چند بار قطع شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More